Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Erlend Øye – karaokediscjockeyn

På indieklubbar över hela landet dansas det åter till moderna elektroniska klubbmusikrytmer. Erlend Øye, till vardags en halva av den mjuka norska poporkestern Kings of Convenience, var en av dem som visade vägen.

 När han förra året fick chansen att släppa en mixskiva i K7s samlingsserie ”DJ-Kicks” såg det först bara ut som ett smart marknadsföringsdrag från ett skivbolag som ville hälsa på en ny målgrupp. Ännu en variant av fenomenet dokusåpadeltagare i baren, popstjärnor i DJ-båset och andra försök att locka kändiskåta konsumenter.

Det var det väl också, vilket Erlend Øye själv är den första att erkänna när jag når honom på juldagseftermiddagen mitt uppe på fjället i barndomsstaden Bergen. Men ett väldigt lyckat försök.

– Anledningen till att de frågade mig hade väldigt lite att göra med mig som DJ. Men det passade bra eftersom jag i det ögonblicket hade många bra idéer och tankar om vad jag ville göra musikaliskt.

Med hjälp av Berlindiscjockeyn Michael Vater, mer känd som Phonique, lindade Erlend Øye in electro- och technorytmer i egna karaokeversioner av pop- och indieklassiker.

Den ologiska mixen av elektronisk dansmusik och en sjungande indie-DJ fick kritikerna att reagera positivt. Avsändaren i form av en norsk popstjärna och flörtarna till gemensamma musikaliska rötter fick indieprinsessor och poppojkar att öppna öronen för rytmer de tidigare skjutit ifrån sig automatiskt.

Erlend Øyes nyfikenhet på musiken som omgav honom i nuvarande hemstaden Berlin smittade av sig. Idag är han lika självklar på stans hippa technofester som inslagen av techno, house och electro är på popklubbarna i Sverige.

Han är tydlig med att poängtera att technon i Berlin skiljer sig mycket från technon som spelas på de klubbar i Sverige som lyft honom till skyarna. Även om hans uppfattning av den svenska klubbscenen verkar vara lite onyanserad.

– I Berlin är det mycket mer rejäl techno. Inte som i Sverige där det är indiepoppare som gillar musiken. Människor i Berlin gillar technon för att den är kall.  

– För mig var det en utmaning i att försöka förstå vad det är som gör technon intressant och vad det är människor gillar i det kalla och monotona, fortsätter han. Det var lite som att lära sig känna skillnaden på ett bra och ett dåligt vin. 

 Det är svårt att låta bli att le när Erlend Øye missionerar ur technoevangeliet. Ibland låter han faktiskt lite som en förälder som ska förklara för en annan oinsatt förälder om någon ”ny” musikföreteelse bland unga som fascinerar.

 Även om han bara gör tillfälliga besök i genren verkar hans intresse och respekt för technomusiken väldigt ärlig. Men det är aldrig någon tvekan om att det är inom popmusiken han har sina rötter.

 – Inom techno försöker man ofta undvika melodier. Jag är mer öppen för melodier. Ska man dansa utan narkotika i kroppen måste det finnas melodier i musiken.

Publicerat i Sydsvenskan 2005-12-30.

 30/12 2005, 14:29 – Jonas | Arkiv,Artiklar
 Etiketter: , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: