Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Lindstrøm & Prins Thomas

Lindstrøm & Prins Thomas blandar flingor från en bortglömd musikhistoria med djupdykningar i lattjolajbanlådan. Resultatet blir moderna discodrömmar som alltid tycks befinna sig vid sidan av allt annat.

Inga klubbar är mer fantastiska än de som förblir drömmar hos någon som enbart haft möjlighet att besöka dem i teorin. För att de bodde i fel stad, fel land, för att de inte kom in eller för att de helt enkelt var födda vid fel tidpunkt i musikhistorien.

Norrmännen Hanspeter Lindstrøms och Thomas M Hermansens musik är ett soundtrack till de drömmarna.

– I en småstad har du aldrig något mer att tillgå än det du själv skapar. De som är uppvuxna i en större stad blir naturlig en del av partyscenen. Men dessa människor står aldrig för de kreativa idéerna. De som gör det är människor från småstäder som flyttar in till storstäderna för att allt händer där, berättar Prins Thomas.

 – Om jag hade bott i London hade jag säkert varit ute och festat hela tiden. I Oslo är det lättare att hänga i studion för det finns inget annat att göra.

Bland de norska producenter som de senaste åren uppmärksammats på den kontemporära discoscenen är Lindstrøm & Prins Thomas störst. På en rad tolvor och remixer har duon, både var för sig och tillsammans, bjudit med lyssnarna på svårplacerade musikutflykter där bortglömd Medelhavsdisco, bångstyriga organiska slagverk, pubertal humor och krautrock hållits samman av taktfasta baskaggar.

 – För mig är disco väldigt öppet. Det finns inte bara en sorts disco, genren är så bred. Disco är allt från Avant Garde och [låtskrivaren och cellisten] Arthur Russell till homoerotik och instrumental filmmusik, säger Lindstrøm.

 – Jag har inget mot att kalla min musik för disco, men för mig är det viktigt att pröva nya saker i studion, göra något annorlunda och ha kul. Det spännande sker oftast i de oväntade mötena mellan etablerade genrer, fortsätter han.

 Medan Prins Thomas mer kommer från en DJ-bakgrund bandspelade sig Lindstrøm genom stora delar av musikhistorien innan han köpte sin första sampler 1999. Den breda smaken förenar dem med den dryga handfull producenter, samtliga inflyttade till Oslo, som bokstavligen utgör hela stadens nydiscoscen.

 – Det som påverkat vår musik mest är att det aldrig funnits någon klubbscen i Oslo där man bara spelat en typ av musik. Det finns en lång tradition av att blanda olika genrer på samma dansgolv. Det har alltid varit upp till diskjockeyerna att välja vad de vill spela. Men i Oslo spelar du aldrig enbart för de initierade utan även för Ola och Karin Norrman.

Publicerat i Sydsvenskan 2006-06-02 

 6/6 2006, 14:28 – Jonas | Arkiv,Artiklar
 Etiketter: , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: