Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Jean-Louis Huhta

Han varvar klubbspelningar med jobb för Cullbergbaletten. Jean-Louis Huhta är technodoldisen som tagit klivet in i de fina salongerna.

– Jag har nästan alltid dragits till extrem musik oavsett genre. Det har alltid varit det som tilltalat mig.

Att höra Jean-Louis Huhta berätta om sin karriär är som att se 25 år av svensk alternativmusik passera förbi på näthinnan.

På 80-talet hängde han i Göteborg med Freddie Wadling, Fläskkvartetten och människorna kring skivbolaget Radium. Med band som Union Carbide Productions lade Radium grunden till en lång tradition av framgångsrika alternativa band och artister från staden.

När den svenska klubbmusiken slog igenom tio år senare stod Jean-Louis Huhta på rejvklubben Docklands i Stockholm och pumpade techno. Ungefär samtidigt började han även jobba med musik till olika dans- och teaterföreställningar.

– Vi hade gjort den grejen ganska mycket i Göteborg. Det var jag och Johan Söderberg från Lucky People Center som bankade trummor till olika dansare.

Jean-Louis Huhta har gjort musik till uppsättningar av bland andra Per Jonsson och Phillipe Blanchard samt till dramatiseringen av Jonas Hassen Khemeris bok ”Ett öga rött”. Senare i höst ska han arbeta med koreografen Johan Inger på Cullbergbaletten.

– Dans kan verkligen vara som att göra musik ibland på det viset att det inte alltid finns en förklaring till det som händer. Det är inte nödvändigtvis en historia som berättas. Det finns ingen dramaturgi på det viset.

När vi träffas är det bara två dagar kvar till premiären av Rasmus Ölmes verk ”On Three”. Föreställningen sätts upp på Dansstationen i Malmö innan den drar vidare till scener i resten av landet. Fortfarande återstår en del arbete med musiken, men Jean-Louis Huhta verkar ändå lugn.

– Musiken påminner mycket om techno förutom att det inte är några fyra-fyra-kickar, baskaggar. Det är tänkt att det ska vara ganska progressivt. Något som sätts i rörelse.

Till ”On Three” har Jean-Louis Huhta jobbat mycket med oljefat som han spelat in och manipulerat i studion. Att det blev just oljefat berodde delvis på att han redan arbetade med ett annat oljefats-projekt för en hel orkester. Det fanns även en språklig gemensam nämnare i titeln ”On Three” och Trinidad (trenighet) – oljefatens hemland.

– Det som är befriande med att göra musik till dans är att det är ganska högt i tak. Man kan göra saker som man inte annars skulle kunna göra.

– Jag har alltid strävat efter att förlösa saker. Att man genom rytmer stärker folk och även sig själv.

Fakta:
Jean-Louis Huhta, född 1965 är en Svensk technoproducent som bland annat gömmer sig namnet Disco 3000. Har tidigare varit medlem i band som Lucky People Center, Fläskkvartetten, Stonefunkers, Cortex och Texas Instruments. Är idag med i gruppen Skull Defekts. Tillsammans med svenska housestjärnan Jesper Dahlbäck gör han musik under namnet Brommage Dub.

Publicerad i Sydsvenskan 2007-10-24. Återpublicerad med tillåtelse från Sydsvenskan.

 24/10 2007, 15:38 – Jonas | Arkiv,Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: