Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Ellen Allien

Fredagen den tjugotredje maj spelar den tyska technodrottningen Ellen Allien i Stockholm. För de många stockholmare som regelbundet vallfärdar till hennes fester i Berlin är det en högtidsdag.

Utbytet mellan Stockholm och Berlin har på senare år präglat vår stads konst, mode, design och musik. Tydligast blir det inom den moderna dansmusikscenen. Intresset för techno har ökat kraftigt, en följd av blixtsnabbt bredband och billigt flyg till kontinenten. När Stockholms klubbkids drömmer om Europa är det ofta Ellen Alliens liv de fantiserar om. I dag har hon en självklar position som dansmusikmagnat, feministisk ikon och som symbolen för ett modernt Berlin dopat med positivism och framtidstro.

Minns du första gången du spelade skivor ute på en klubb?
– Ja, det måste ha varit omkring 1993–94. Det var på en bar som drevs av människorna kring skivbolaget och klubben Tresor. Mer eller mindre alla som spelade skivor i Berlin då började spela där.

Hur var det?
– Jag var jättenervös. Jag hade spelat in ett par mixtapes hemma som cirkulerade. När de fick reda på att det var jag som låg bakom dem bad de mig spela där. Först ville jag inte. Skivspelandet var bara en hobby för mig. Jag tyckte inte jag var någon riktigt dj. Men de stod på sig – på auktoritär tyskengelska: ”You play here!”. Jag var väldigt blyg när jag började. Jag är fortfarande blyg inför kameror och liknande även om det har blivit lite bättre efter femton år.

Du är född och uppvuxen i Berlin. Hur har staden påverkat dig personligen och som artist?
– Efter att muren föll exploderade allt. Jag fick en massa nya vänner och flyttade till vad som tidigare varit Östberlin. Allting blev verkligen totalt annorlunda och jag upptäckte att allt faktiskt kan förändras på en dag. Först efteråt lärde jag mig att saker även kan förändras mer långsamt.

Vad var det du tilltalades av i techno?
– Från början gillade jag inte musiken på technoklubbarna utan mer människorna och stämningen. Det var ingen som behandlade mig som en bitch, tog mig i häcken och frågade om jag skulle hänga med hem efter två minuter. Efter ett tag började jag gilla musiken, men först och främst var det just den sociala biten. Det var inte bara musik utan en helt ny social och politisk rörelse. En modern livsstil där nätverk och kontakter var mycket viktigare än pengar. Techno är musik för moderna människor.

Vad betyder begreppet modern för dig?
– Att våga satsa på det man gillar och att vara del av det som händer just nu.

För många unga stockholmare har du blivit en ambassadör för ett nytt och modernt Berlin där techno och dansmusik är en högst väsentlig beståndsdel. Hur känns det?
– Jag tänker inte så mycket på det. Till skillnad från många inflyttade är jag född och uppvuxen i Berlin. ”I am a real Berliner”. Den värld som många förknippar med Berlin har jag växt upp i. Jag är glad över att många människor flyttar till Berlin för det har gjort staden mycket roligare och skapat en positiv energi.

Vad hade du för visioner när du startade Bpitch Control?
– Jag startade ett skivbolag för att jag ville ha människor omkring mig och kunna släppa skivor med mina vänner. Jag ville ha ett bolag byggt på mänskliga grunder. Det måste finnas någon sorts spirituell koppling mellan de inblandade oavsett om de jobbar som distributör eller artist för att det ska funka. I vår värld är sådant väldigt viktigt. Det finns andra som bara strävar efter att bli nummer ett hela tiden men jag har aldrig gillat den grejen.

När kände du för första gången att det ni gjorde i Berlin påverkade människor utanför Tyskland?
– När Berlinette släpptes 2003 och jag fick göra tusen intervjuer med människor som frågade om Berlin. Då förstod jag att samma sak inte hände i andra städer, att jag lyckats med något och att det som kvinna var rätt speciellt att ha lyckats med det som jag gjort.
– Jag har alltid känt att jag har haft tur som föddes och växte upp i Berlin under den här tiden för att det har gett mig möjligheter att göra saker. Samtidigt är det många andra som också är födda här som inte har lyckats åstadkomma något. För mig har det alltid varit så. Jag vill inte att saker ska dö ut bara för att ingen gör något. Det är viktigt att inte vänta utan att genomföra saker med det samma. Vänta inte – gör något!

- - -

Kort om Ellen Allien

Heter egentligen: Ellen Fraatz.
Född: 16 september, 1968.
Bor: I Berlin.
Gör: En av världens främsta techno-dj:er och producenter. Äger och driver sedan 1999 skivbolaget Bpitch Control. Har även ett eget klädmärke.
Album: Stadtkind (2001), Berlinette (2003), Thrills (2005). Tillsammans med producenten Apparat gav hon 2006 ut skivan Orchestra of Bubbles. Förra året släppte hon tillsammans med Time Out The other side Berlin, en dvd-guide till Berlins alternativa musik- och kulturliv. I slutet av maj 2008 släppte hon fjärde soloalbumet Sool.

Publicerad i DN På Stan 2008-05-22.

 22/5 2008, 14:49 – Jonas | Arkiv,Artiklar
 Etiketter: , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: