Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Sinden

– Vi försöker bara att ha kul. Det är det allt handlar om.

Graeme Sinden sitter i en turnébuss i Brighton i södra England. Tillsammans med brittiska rapperskan M.I.A. avslutar han ett på flera sätt hektiskt och stressat år med tio utsålda spelningar på hemmaplan.

– Vissa inom elektronisk musik kan lätt vara lite snobbiga. De föredrar att musiken görs på ett visst sätt och anser inte att man kan sampla vad som helst. Men det är precis det vi gör. Precis som hiphoppen gjorde från början.

Tillsammans med vänner som M.I.A:s producent Dave ”Switch” Taylor, Jesse Rose, Trevor Loveys och Joshua Herve har Graeme Sinden legat bakom några av de smutsigaste fusionerna av anglosaxisk ölhävarhouse och västindisk basromantik.

– Jag växte upp i Essex utanför London. Samma ställe som Dave Taylor och Herve kommer ifrån. Området var väldigt influerat av reggae, dancehall och tidig jungle. Den musiken var verkligen soundtracket till den miljö jag växte upp i. Samtidigt som den musiken utvecklades till garage och annan väldigt brittisk basmusik började jag lyssna på amerikansk hiphop. Mina influenser är en mix av allt det.

Oavsett om det handlar om house, hiphop, grime, garage eller några andra modernt urbana fish & chips-rytmer drivs musiken framåt av basgångar hårda som en välklädd huligansneaker i plytet. Upphackade rytmer stressar rastlöst mellan högtalarna, ord och meningar överröstas abrupt av en grusig flyglarmssirén från andra världskriget.

– Jag antar att jag eftersträvar ett rätt skitigt, basdrivet sound. Basen är stommen i all musik jag gör. Det ska absolut inte vara för välpolerat.

– Idag går det att vara mycket mer kreativ för publiken är van vid att lyssna på många olika sorters musik. Vad jag försöker göra är att minska avståndet mellan hiphoprelaterad musik och elektronisk dansmusik.

I flera år härjade Sinden som hus-dj på Basement Jaxx klubb Inside Out i Brixton i södra London. Tillsammans med duons Felix Buxton och Simon Ratcliffe lärde han sig tidigt att mixa house med urban dansmusik från världens alla hörn.

– De var väldigt noga med att det skulle vara gränsöverskridande mellan genrerna och inte bara en houseklubb.

På det kommande albumet som Sinden jobbar på tillsammans med Joshua Herves alter ego Count of Monte Cristal har de tagit ytterligare ett kliv bort från housemusikens traditionella 4/4-rytmer. Istället väljer de att arbeta med The Rumble-bekanta som amerikanska rapparen Kid Sister och portugisiska technohiphopgruppen Buraka Som Systema.

– Vad vi försöker göra med skivan är att få människor som normalt inte hade lyssnat på musik där de sjunger på utländska, att göra det. Alltid när jag spelar sådan musik ute får jag jättebra respons, men jag är osäker på om de egentligen vet vad det är de lyssnar på.

Publicerat i Sydsvenskan 2007-12-20. Återpublicerat med tillåtelse av Sydsvenskan.

 5/10 2012, 15:40 – Jonas | Arkiv
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: