Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Disco D

Ta några stela electrorytmer, tillsätt så mycket bas att du nästan skäms, blanda med hiphop, traditionell techno och krydda med texter så obscena att Big brother-huset känns som Drottningholm i en jämförelse, och ni får ghetto tech. Stenhård men oemotståndlig dansmusik med rötter i Detroit.

Lägg till en ”nördig medelklassjude från förorten” och ni får Disco D. DJ, global electrofunk-missionär och producent till bland andra 50 Cent, latinopopduon Nina Sky och Kevin Federline. Den sistnämnda finns det all anledning att återkomma till senare.

 – Ghetto tech har alltid varit mainstreammusik i Detroit, säger Disco D via Internettelefon från Brasilien där han befunnit sig den senaste månaden.

– Det var först när jag började spela med andra stora DJs och de bara ”vad är det här för skit du spelar” som jag förstod att det var annorlunda utanför Detroit och att någon måste börja missionera för den här musiken.

 Idag har ghetto tech funnit en naturlig hemvist i den svårdefinierade röra av globala, basromantiserade avarter till hiphop och strippklubbsdisco som de senaste åren smällt samman till en egen klubbscen. Vad vi kallar det spelar ingen roll. Allt handlar bara om en sak: att jucka till naivt enkla basproduktioner.

 – På en nattklubb är basen en sorts sexuell stimulator. De låga frekvenserna känns i kroppen och gör att bröstvårtorna, kuken och hela skrevet vibrerar, fortsätter han. Dans är ju faktiskt närmast en sorts mänsklig parningsritual. Vad ska man annars beskriva det som?

 Disco D bor numera i New York där producentkarriären börjar ta fart på allvar. För hur låg det egentligen till med hans samarbete med Kevin Federline, förstås mycket mer känd som äkta hälft till Britney Spears?

 – Vi har spelat in nio låtar varav fem med säkerhet hamnar på albumet. Det är helt otroligt att han har stake att släppa något så smalt som första singel. Kevin Federline är hela USAs offentliga slagpåse. En kille som alla älskar att hata och det vet han om. Men han skiter helt i vad folk tycker om honom. 

 Den smala singeln heter Popozao och låter väldigt mycket brasiliansk baile funk. Disco D fortsätter berätta ur försvarsställning.

– När en av inspelningarna läckte ut på nätet, eller det var faktiskt jag som la ut den för jag visste att vi inte skulle använda det till albumet, dröjde det bara 18 timmar innan den bokstavligen gick att hitta överallt.

 – Tre dagar senare hade den blivit så stor att Jay Leno och David Letterman skämtade om att Kevin spelat in en skiva. Oavsett vad man anser om hans talang måste man respektera den gigantiska marknadsföringsapparat som ligger bakom.

Publicerad i Sydsvenskan januari 2006-02-11. 

 11/2 2006, 14:00 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: