Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Dubstep, Skream och Georgina Cook

Förra året letade sig dubstep upp ur myllan och spred sig långt utanför Londons tunnelbanenät. Två förklaringar till att genren nått en bredare publik är producenten Skream och fotografen  Georgina Cook.

Influenserna kommer från jamaicansk dub, minimal techno, drum & bass och annan urban brittisk dansmusik. Hur det låter är svårare att beskriva.

– Musiken är verkligen svår att definiera för att den skiftar så mycket hela tiden. Det kan låta som house, som jungle som drum & bass. Den enda konstanta gemensamma nämnaren är egentligen är basen, berättar fotografen Georgina Cook.

På fotobloggen drumzofthesouth.com har hon dokumenterat hela dupstepscenens utveckling de senaste åren och därmed hjälp till att sprida genren från hemkvarteren i Londonstadsdelen Croydon över hela världen.

– Jag träffar ofta folk utomlands som har byggt sin bild av vad dubstep är och vad för typ av atmosfär det är på festerna utifrån mina bilder. Det är det bästa betyg jag kan få. Det är exakt det jag vill göra. Berätta vad det handlar om, säger Georgina Cook.

 Efter att ha snurrat på egenpressade tolvor i Londons södra förorter samt på klubben Forward i Shoreditch fick dubstep sitt stora genombrott 2006. Men det var inget som hände över en natt utan en utvecklingsprocess som började strax efter millenniumskiftet när delar av de brittiska fusionerna av house och drum & bass rörde sig mot mer instrumentala, karga och subbasdominerande ljudbilder.

 – Jag och (producenten) Benga var väldigt inne på de mer basiga, minimala och atmosfäriska delarna av scenen. När vi började producera handlade mycket om att försöka rekonstruera ljud vi gillade. I våra försök att återskapa skapade vi något nytt, berättar Olli Jones, mer känd under namnet Skream och den person som introducerade dubstep för en bredare publik.

Vad som skiljer dubstep från annan brittiska dansmusik är att genren redan omfamnats och adopterats av andra delar av dansmusiksvärlden. Till exempel har den inflytelserika tyskchilenska technostjärnan Ricardo Villalobos, ibland beskriven som technons Pete Doherty, inplanterat dubstep i sina DJ-set.

I oktober förra året släppte Skream sitt självbetitlade debutalbum. Albumet är en utmärkt introduktion till genren och visar på ett bra sätt upp dess bredd.

 – Det är så mycket som hänt det senaste året. Vi kunde aldrig förutsäga att Ricardo Villalobos och andra riktigt etablerade DJs skulle börja spela våra låtar. Samtidigt är soundet så pass brett att det inte kan fastna i någon förutbestämd mall. Dubstep kommer att nå en stor publik. 

Publicerat i Dygnet Runt, Sydsvenskan 2007-03-30. Lördag 30 maj återvänder Skream till Inkonst i Malmö. 

 30/3 2007, 13:39 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: