Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Tiedye

Till skillnad från kvinnor behöver män seriösa ursäkter för att spendera tid med varandra. För dagens discokonnäsörer är det ofta samma sak som att bilda ett band. Därför har vi den här våren bland annat kunna ta del av norska vännerna Lindstrøm och Prins Thomas krautinfluerade album II och Meanderthals Desire Lines. Det sistnämnda är ett resultat av tokstollen Rune Lindbaeks senaste besök hemma hos skotska dubdiscoveteranerna Idjut Boys.

De senaste två åren har svenska Tiedye, det vill säga discjockeyn Anton Klint och Edvin Edvinsson från Fibes, Oh! Fibes, etablerat sig i samma kretsar av skivsamlande discomän. Förra året nådde Göteborgduons flumrockiga omarbetning av Metalicas Nothing Else Mathers ända fram till jänkarna på Italians Do It Better som såg till att Tiedye blev bolagskollegor med bland andra Glass Candy och Chromatics.

På kommande debutalbumet surfar duon vidare bland bortglömda, svårdefinierade rester från musikhistorien. Vågor som tidigare fångats av exempelvis brittiska duon Quiet Village och den lilla New York-etiketten Whatever We Want records.

Till skillnad från tidigare Tiedye-släpp består debuten enbart av eget material. Förutom ett något överraskande gästinhopp från Österrikaren Kurt Hauenstein från gammelrockarna Supermax står Edvin Edvinsson för de flesta sånginsatserna. 

Anton: Skivan är ganska varierad med allt från discorockrökare till halvambienta och psykedeliska spår. Det är lite svårt att sätta termer på sin egen musik.

Anton Klint och Edvin Edvinsson har känt varandra i mer än tio år. Innan de flyttade till Göteborg delade de skolbänk på musikgymnasiet i Vänersborg.

Edvin: Jag var en outkast redan då. Vi sprang på hardcore- och punkkonserter ihop. Sedan gick jag hem och lyssnade på Toto. Det var en ganska lång startsträcka innan jag förstod de subkulturella lagarna. I Grästorp där jag växte upp var det tufft att spela fotboll och dricka hembränt. Det dröjde väldigt länge innan jag fattade att det var tufft att hålla på med musik.

Samtidigt som Edvin Edvinsson spelade till sig ett storbolagskontrakt med Fibes, Oh! Fibes gjorde Anton Klint gjort motsvarande resa i Göteborgs DJ-bås. Idag är han synnerligen delaktig i att ha förvandlat rockstaden till landets kanske starkaste fäste för den lätt schizofrena blandning av houserötter, saltvattenrock och italiensk ost som utgör grundstommen i dagens discobag.

Edvin: Anton kan vara extremt fri i sitt sätt att tänka. Han vet inte hur meckiga vissa saker kan vara att lösa musikaliskt. När Fibes fick majorkontrakt blev Tiedye en kreativ ventil för mig, ett sätt att kunna göra musik utan att behöva planera. Sedan råkade Tiedye också bli allvar men från början var det mest ett sätt för oss att umgås.

Tiedye är aktuella med remix på DJ Kaos ”Love The Nite Away” som finns ute på DFA nu. En omarbetning av A Mountain of Ones ”Bones” kommer senare i sommar. Planen är att släppa debutalbumet med arbetsnamnet ”Fishermans Bend” på New York-bolaget Italians Do It Better i höst.

Publicerat i Sonic, juni 2009.

 1/6 2009, 21:19 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: