Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Miles Cleret (Soundway Records)

Miles In Colombia record Store

Miles Cleret åkte på semester och återvände med lådvis av svart guld. Tolv år och åtskilliga flygpoäng senare är hans etikett Soundway Records en av de mest spännande vägvisarna till förbisedda musikskatter från Västafrika och Karibien.

Att följa det Londonbaserade återutgivningsbolaget Soundway Records känns ibland som att läsa loggboken från ett trettio år gammalt handelsfartyg som kastat ankar i tropikerna. Ena månaden befinner de sig i Nigerias huvudstad Lagos omgivna av traditionell västafrikansk highlife, hypnotisk blues, funk och brötig afrobeat. Den andra mönstrar de av i Barranquilla i norra Colombia eller i Colón i Panama. Ett par veckor senare går de i land i Franska Antillerna för att pimpla rom och partaja till haitisk compas, kongolesisk rumba och inhemsk tumbélé tillsammans med tatuerade sjöbusar, immigranter, kolonisatörer, turister, prostituerade och annat löst folk som rörde sig i hamnkvarterna på 1960- och 70-talet.

– Om man tittar på de städer som varit mest betydelsefulla för musikutvecklingen i den här delen av världen – Accra, Lagos, Kingston, Colón, Cartagena och så vidare – inser man att samtliga är hamnstäder, berättar Soundways grundare Miles Cleret när jag når honom på den engelska landsbygden där han numera bor.

– Människor som passerade förbi ville bli roade när de kom i land så musiken var väldigt fokuserad på att underhålla, fortsätter han. Det är till exempel därför [karibisk] calypso påminner mycket om [västafrikansk] highlife. Folk som reste mycket var samtidigt öppna för nya intryck på ett sätt som inte var självklart på andra ställen.

Musiker från Antillerna korsade Atlanten för att turnera i Senegal och andra före detta franska kolonier i Västafrika. Kuststäderna i norra Colombia hade massiva soundsystem som älskade artister från Jamaica och de andra öarna tvärs över Karibiska havet. Musiktraditioner från respektive land och världsdelar spreds från hamn till hamn och influerade varandra.

– På den tiden var man tvungen att vänta på skivorna som sjömännen och båtarna kom i land med. Det var svårt hitta ny musik men man arbetade väldigt målmedvetet för att göra det.

Historien om Soundway börjar med en semesterresa till Ghana för omkring tolv år sedan. Miles Cleret, som då samlat skivor i närmare tio år och spelat ute hälften så länge, hamnade hemma hos en inhemsk DJ som lassade den ena makalösa skivan efter den andra på skivtallriken. Cleret insåg att han stött ihop med en musikskatt som till stora delar ännu var outforskad av samlarna i väst.

En idé föddes om att sammanställa de bästa låtarna till en samling. 2002 startade han Soundway och gav ut Ghana Soundz – Afro-Beat, Funk & Fusion In 70’s Ghana. Delvis för att kolla av det allmänna intresset, men också för att rädda och restaurera en del av musikhistorien som bokstavligen var på väg att gå smälta bort i den tropiska hettan.

Respekten och intresset för gamla dammiga vinylplattor – hur fantastisk musik de än må innehålla – har generellt sett aldrig varit lika stort och utbrett i Afrika som i Europa, USA och Japan.

Idag närmar sig Soundway tjugo utgivna fullängdare med musik från Västafrika och Karibien, framförallt från Ghana, Panama och Nigeria. Just Nigerias oändligt rika och blomstrande musikscen på 1970-talet har gett upphov till flertalet återbesök och samlingar. Bara i vår har de släppt två stycken.

– Folk brukar prata om 1950- och 60-talet som gulderan för highlife-musiken. Men för mig har 1970-talet – sättet musiken skapades på och variationsrikedomen – alltid varit mest intressant. Det finns så mycket och så många obskyra skivor att upptäcka. Då är det lika bra att folk får höra dessa istället för att jag och ett par andra samlare sitter och håller på dem.

Soundway är aktuella med Nigeria Afrobeat Special: The New Explosive Sound In 1970’s Nigeria och Nigeria Special vol 2: Modern Highlife, Afro-Sounds & Nigerian Blues.  Senare i vår släpps Palenque, Palenque! : Champeta Criolla & Afro Roots in Caribbean Colombia 1975-1991. www.soundwayrecords.com.

* * *

Tre oumbärliga Soundwaysläpp att starta med

Nigeria Special: Modern Highlife, Afro-Sounds & Nigerian Blues 1970-76
Första delen av hittills fem utgivna Nigeria-specialer. Har ni inte tidigare haft möjlighet att hälsa på Celestine Ukwu & His Philosophers Nationals trollbindande Okwukwe Na Nchekwube är det hög tid att göra det.

Colombia! – The Golden Age of Discos Fuentes. The Powerhouse of Colombian Music 1960-76
Colombianerna vårdar sina skivor med samma vördnad som fransmän vårdar sina kokböcker. Discos Fuentes är Colombias motsvarighet till Tamla Motown. Den här samlingen med cumbia och salsa lyser lika starkt som bolagets gula etiketter i skivbackarna i Cali.

Ghana Special: Modern Highlife, Afro-Sounds & Ghanaian Blues 1968-81
Förstklassig mix av highlife, västafrikansk blues, jazz, funk och soul. Värd sin vikt i guld enbart för K.Frimpong & His Cubanos Fiestas klassiker Kyenkyen Bi Adi M’Awu som innehåller ett av de mest hänsynslöst svängande trumkomp som fästs på band.

Publicerat i Sonic #52 i mars 2010.

 1/4 2010, 7:47 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: