Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Toy Selectah

Toy Hernández hade producerat hiphop och dansmusik i mer än tio år. När polaren Ezra, som spelade i ett framgångsrikt popband, erbjöd Hernández att smälta ihop låtarna från gruppens Afrikainfluerade album tyckte han det lät som en kul grej.

Ezra hette förstås Koenig i efternamn och är frontperson i Brooklynbandet Vampire Weekend. Albumet i fråga, gruppens andra, släpptes i januari i år och blev en succé som nådde ända upp till USA-listans första plats.

– Första gången Ezra kom med förslaget att jag skulle omarbeta hela skivan kände jag att det var för stort. Det skulle ta väldigt lång tid att göra remixer på alla tio låtarna. Men när jag sedan lyssnade på det färdiga albumet hittade jag en röd tråd som återkom i alla spåren, berättar Toy Hernández, eller Toy Selectah som han kallar sig som producent och dj.

I Toy Selectahs händer förvandlas Vampire Weekends Västafrikainfluerade pop till en färgsprakande urban latinoklubb. Referenserna till colombiansk cumbia och annan traditionell sydamerikansk dansmusik är lika tydliga som kopplingen till den bredbandssnabba remixkultur som översvämmat bloggar och mp3-spelare de senaste åren.

Slutresultatet är ett tio minuter långt kollage förpackat som en dj-mix i två delar. Omarbetningen med det passande namnet Toy Selectah’s Contra Megamelt bifogades som bonusskiva till Vampire Weekend ordinarie albumsläpp i utvalda independentbutiker.

Till skillnad från hur det oftast brukar gå till använde Toy Hernández uteslutande material och ljud från originalinspelningarna.

– Jag tyckte själva idén var progressiv och utvecklande. Det är ett rätt intressant arbetssätt i och med att det är ett ganska bra exempel på hur vi lever och konsumerar musik idag. Tänk om det går att utveckla ett sätt att lyssna genom ett helt album på tio minuter. Om inte annat vore det väldigt praktiskt för er musikjournalister, säger han och skrattar.

För nyfikna popöron i Europa och USA är det lätt att uppfatta Toy Selectahs sammanslagningar av pop och digitala cumbiarytmer som något nytt och hett just nu. I verkligheten har den 34-årige Toy Hernández framgångsrikt producerat hiphop och dansmusik för den latinamerikanska marknaden sedan slutet av 90-talet.

Som en tredjedel av mexikanska hiphopgruppen Control Machete släppte han flera storsäljande album och samarbetade med bland andra den legendariska kubanska pianisten Rubén Gonzaléz från Buena Vista Social Club.

– Allt det jag gör idag med remixer, återanvändandet av låtar och mash-ups [sammanslagning av sång från en låt och musik från en annan] är egentligen bara en logisk utveckling och en del av att vara hiphop-dj.

– För någon som mig som är uppvuxen i Monterrey i Mexiko blir det naturligt att återtolka cumbia, dragspelsljud och annan traditionell latin­amerikansk musik på samma sätt som amerikanska producenter använder sig av soul och jazz. Cumbia har varit den ledande dans- och ghettomusiken i Latin- och Sydamerika i 30–40 år. Alla kids idag har det i blodet.

* * *

Lyssna:

Enstaka Toy Selectah-spår går att hitta på Spotify och Itunes Store. Men den bästa vägen till Toy Selectahs musik går via de gratissläpp som ligger ute på nätet. Exempelvis mixtapen Raverton Worldwide.

Publicerad i Sydsvenskan 2010-08-13

 17/8 2010, 9:07 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

En kommentar till “Toy Selectah”

  1. Jonas
    mars 3rd, 2012

    Test.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: