Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Gnucci Banana

Foto: Anna Kaminska

Den som inte förstår texterna kan alltid dansa till musiken. Malmörapparen Gnucci Banana förvandlar melodiösa ordlekar till global dansesperanto.

Första gången jag lade märke till Ana Rab befann sig hon och en väninna på dansgolvet och improviserade något som såg ut som ett mellanting av en snöänglar och Madonnas Vogue-dans.

Andra gången befann hon sig uppe på ett dj-bås och spottade partyrim bakom sitt intensiva rap-alter ego Gnucci Banana. En kompis som var med den gången beskrev det som att Ana Rab gör alla de där grejerna man önskar människor skulle våga göra på en klubb men aldrig gör. Det går också att uttrycka det som att hon går helt bananas.

– Jag aldrig förstått varför man inte ska visa att man tycker om bra musik när man hör den. Jag har inga problem med att ta dansmoves direkt från sovrummet till klubben. Om jag ändå betalat entré till en klubb ska jag fan ha valuta för pengarna och inte stå i ett hörn och sura, säger Ana Rab och skrattar, när vi träffas en eftermiddag på en innergård i närheten av Möllevångstorget.

Ana Rab är uppvuxen i Västerås men lämnade Västmanland för London efter studenten 2006. Hon hade sett filmatiseringen av Nick Hornbys High Fidelity och drömde om att arbeta i en skivaffär. Efter att varje vecka ha försett personalen med en lista på aktuella favoritlåtar fick hon till slut napp på den lilla men beryktade hiphopskivbutiken Deal Real i närheten av Canbury Street.

Hon blev kvar i två år innan hon flyttade hem för att börja lärarhögskolan i Malmö. Med sig tillbaka till Sverige hade hon sydafrikanska rapparen och nuvarande maken Spoek Mathambo.

Tillsammans med tyska producentduon Schlachtofbronx släppte de i vintras Ayoba. Med sin tidstypiska blandning av influenser från när och fjärran är singeln ett bra exempel på den urbana musikmix som de senaste åren förenats under etiketter som tropical- och global bass.

Ayoba är ett sydafrikanskt uttryck för något coolt och hypat. En röd tråd i musiken är just leken med ord och språk. I och med att musiken har sitt ursprung i en masa olika länder och världsdelar finns det hela tiden en ofrånkomlig språklig distans som möjliggör melodiösa ordlekar.

Om några veckor släpper Gnucci Banana och albumaktuella Spoek Mathambo sitt tredje samarbete ihop: EP:n Hush (Iggy Iggy)/Linjora. Den här gången har de samarbetat med tyska producenten Tim Turbo. Hush (Iggy Iggy) är enligt Ana Rab ett bra exempel på hur de jobbar.

– Det börjar ofta med ett hittepåspråk. Iggy är ett ord som vi har hittat på. Folk som snackar skit – haters – är iggys. Iggy-ya-yey är det samma som att snacka skit.

I en kontext där orden är svåra att förstå eller påhittade blir dansen ett desto mer lättförstått kommunikationsmedel.

– Dans är ett bra sätt att ta bort tabun för att det tillåter folk att uttrycka saker som de kanske inte vågar säga med ord. Jag själv tycker inte om att prata i en stimmig klubbmiljö. I det sammanhanget blir dansen och kroppsspråket mitt enda sätt att uttrycka mig med.

Lyssna?

På youtube hittar ni både videon till Gnucci Bananas Ayoba samt Spoek Mathambo, Mash-Up International och Gnucci Bananas liveversion av Miike Snows Animals. Singeln Hush (Iggy Iggy) släpptes idag.

Publicerad i en något annorlunda version i Sydsvenskan 2010-09-10.

 15/9 2010, 10:04 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: