Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Trappsteg till himlen

Trappmusik rappar om rymden och lokala svartklubbar. I Malmötrions musik förvandlas bilåkarhiphop från den amerikanska södern till livsnjutande verklighetsflykter.

Strippklubbarna och kokainentreprenörernas gathörn är välbekanta miljöer i hiphop från USAs sydstater. Minst lika viktig stämningsmässig rekvisita är bilen och motorvägarna som förbinder storstädernas urbana öar.

I texterna symboliserar fordonen materiel status och en romantisk världsfrånvänd bild av frihet med paralleller till både Beatnik-litteratur och filmer som Easy Rider. En känsla av att dra iväg och fånga nuet i ett djupt halsbloss eller några klunkar kodeinbaserad hostmedicin, ett populärt berusningsmedel bland rappare från södern.

I Malmötrion Trappmusiks låtar blir den amerikanska motorvägsfunken ett soundtrack för dagdrömmar och livsnjutande verklighetsflykter.

– Houston är USAs fjärde största stad. De har fyra miljoner invånare men ingen kollektivtrafik. Alla spenderar mycket tid i bilen. Musiken är uppbyggd kring den kulturen, säger rapparen och producenten Daniel Stengård, eller ”Banken” som han kallar sig på skiva.

Stengård flyttade till Malmö från Stockholm för två år sedan. Stefan ”Trappadon” Sandgren har bott i södern i åtta år. Gruppens tredje medlem Tobias ”Tub von Trapp” Svensson är skåning.

– Jag är uppvuxen i Norrland utanför Umeå. Där fanns det också mycket bilkultur med ”destignated drivers”, nyktra chaufförer, och skjutsningar fram och tillbaka, säger Stefan Sandgren.

Svensk hiphop har med några få undantag varit influerad av östkustrap. Men de senaste åren har allt fler prövat att översätta den ofta banala söderhiphopen till svenska.

– Det tog oss ett tag att hitta rätt. Vi gjorde en del försök som var lite väl flådiga, överdrivna och amerikanska, säger Daniel Stengård.

Stefan Sandgren menar att tjusningen med bra sydstatsrap är att de avskalade texterna har filtreras så många gånger att bara essensen återstår.

– Nästan alla låtar handlar om att lacken ska vara blöt, nylackerad, och att det ska vara träratt och skitfeta fälgar. Att man mår bra och att kvinnorna uppskattar en. Det är så avskalat från intellekt att det bara finns någon sorts fysisk lycka kvar. Jag tycker att det går att översätta till vilken kultur som helst.

I Trappmusiks låtar bjuds lyssnarna på tillbakalutade episka åkturer utan självklart mål. Från Vintergatan till spritdimmiga nätter på Malmös svartklubbar.

– Vi försöker dumma ner det så gott det går. Vi är rätt trötta på intellektuella hippedihopp-rappare som vill flasha med hur duktiga de är och inte bryr sig om att det ska låta najs, säger Stefan Sandgren.

Men att texterna är simpla innebär inte nödvändigtvis att skapadeprocessen är det.

– Det handlar om att göra det enkelt för att folk ska gilla det. Samtidigt måste det finnas finess. Det är inte enkelt att skriva något enkelt. Att skriva något bra men enkelt är skitsvårt, menar Daniel Stengård.

[SLUT]

Fakta:

Trappmusik
Hiphoptrio från Malmö bestående av Daniel Stengård, Tobias Svensson och Stefan Sandgren. Debuterade sent i våras med EPn ”Slö & Slängd”. Aktuella med videon ”Följ med” som premiärvisades på SVTs PSL förra veckan.

Skruvad Sydstatsrap
Det låga tempot är utmärkande för mycket sydstatsrap. Ofta kombineras de trögflytande rytmerna med förvrängda röstsamplingar som ger sken av att musiken spelas på fel hastighet. Tekniken att klippa upp och sakta ner låtarna kallas chopped-n-screwed efter upphovsmanen DJ Screw. Senare i höst släpper Trappmusiks Trappadon ett gratisalbum med skruvade och omarbetade låtar med Alabamaduon G-Side.

Publicerad i Sydsvenskan 2012-07-12

 30/7 2012, 17:29 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: