Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Nygammalt – vintage för män

Jakten på något beständigt och unikt har skapat ett intresse för återanvänt herrmode. I år har tre nya butiker med fokus på vintage för män öppnat i Malmö. Men det är inte bara snubbar som drömmer om att lägga vantarna på outslitliga oxfordskjortor och skinnjackor med rätt patina.

Kvinnor har länge varit bortskämda med möjligheten att handla utvalda och unika plagg i andrahandsbutikerna. Men för män som inte nöjer sig med spexigt 70-talsmode eller har orken att gräva sig genom högar av illasittande kostymer direkt från utklädningslådorna har utbudet länge varit skralt. Nu börjar saker förändras.

– Tidigare ansågs vintage och second hand vara sunkigt. Men nu har folk en annan inställning och kan kombinera gamla plagg med nya och på så vis hitta en egen stil, menar Carl Johan Hedman som tillsammans med sin bror Simon driver butiken Reused 10.01.

Från en innergård på Stora Nygatan i Malmö säljer de sedan i februari i år motorcykeljackor i skinn, jeans och sportiga amerikanska collegetröjor och mycket mer som de hittat på inköpsresor i USA och Europa.

Även inredningen i butiken är ett ihopplock av återanvända saker. Klädhängarna hålls uppe av armeringsjärn. I taket hänger samma typ av välnött industrilampa som har kunnat ses i var- och varannan inredningstidning.

– Miljövänligt och återanvändning har kommit mycket den senaste tiden. Men från vår sida handlar det inte främst om ett miljötänk utan om att hitta unika plagg, säger Carl Johan Hedman.

Känslan av att återanvändning ligger rätt i tiden och ett intresse för att lyfta fram speciella kläder fick Per Fredrikson och Sinan Abi Morshed att öppna Séfr Séfr. Sedan några veckor tillbaka säljer de exklusiva vintageplagg från märken som Comme Des Garçons, Our Legacy, ACNE och APC i en liten långsmal lokal på Amiralsgatan.

– Vi vill öppna en butik som inte kändes som en second hand-butik. Det ska inte vara tjockt med kläder utan plaggen ska vara i fokus och det ska vara enkelt att hitta, säger Per Fredrikson.

En förklaring till det ökade intresset för vintage bland män är att herrmodet rört sig mot en mer icke säsongbaserad konsumtion. När Plaza förra veckan lanserade sitt nya herrmodemagasin Plaza Uomo förklarade redaktören Salka Hallström Bornold att ”tidningen handlar om kunskap och historia snarare än ’fast fashion’ och den kortsiktiga modekultur som dominerat under 00-talet”.

Det är inte enbart inom manligt mode som trendkurvorna visat på en romantisering kring genuina hantverk och något mer beständigt. Men ibland framstår det som att den okritiskt naiva romantiken är allra störst bland nördiga stilmedvetna män.

Trots 00-talets metrosexualitet och ett mer avslappnat förhållande till manlig fåfänga behöver vissa snubbar fortfarande motivera sina inköp med andra argument än att det ”bara” är snyggt.

Om vissa kvinnor är intresserade av vem som har burit ett visst plagg vill män gärna veta vad skräddaren hette och vilken typ av tråd de använt till sömmarna för knapphålen. Helst också vilken typ av kaffebönor de använder till kaffebryggaren i personalrummet på fabriken.

Intresset för tillverkningsprocessen och ursprunget innebär att plagget tillskrivs en historia – en känsla, sann eller inte, av något lite mer unikt och beständigt i en massproducerad värld.

En som också gärna lyfter fram historiens betydelse är Baltatzar Riesbeck. Han hade varit socialarbetare i femton år när han i våras öppnade butiken By Baltatzar i närheten av Davidhalls Torg.

Precis som Séfr Séfr hittar han de flesta av butikens kläder hos privatpersoner.

– Jag har ett stort nätverk. De blir glada av att bli av med grejerna och jag blir skitglad över att kunna sälja de vidare. Det blir som en trestegsraket.

Butiken rymmer inte bara kläder. På disken framför honom står olika typer av raktvålar och manskrämer staplade. Men kunderna består inte uteslutande av män.

– Många kvinnor kommer in och köper oversized, ”pojkvänsskjortor”.

Klassiska oxford-skjortor, bland annat från Ralph Lauren, hör till storsäljarna. Personligen bultar hans hjärta extra hårt för denim och svenska märken.

– ACNE och Whyred har gjort jättemycket bra kollektioner genom åren som bara hänger i folks garderober och väntar på nya ägare.

Publicerad i Sydsvenskan 2012-10-27

 28/10 2012, 13:08 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: