Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Luriga accessorarer

Nya konsumtionsmönster skapar nya prylmarknader. När vi lämnade hemmen och började lyssna på musik på bussen, tåget och på gatan blev hörlurar en möjlig status- och stilmarkör.

När tillbringade ni senast en kväll i vardagsrummet med att lyssna på musik i hörlurar? Jag gissar att det var ett tag sedan sist. För en generation som snabbt vant sig vid att ständigt bära med sig och ha tillgång till sitt eget och andras musikbibliotek låter det kanske främmande att det främsta användningsområdet för hörlurar ursprungligen var hemmet.

Idag ser allt annorlunda ut. Smartphonerevolutionen och nya konsumtionsmönster där vi i allt större utsträckning lyssnar på musik i offentliga miljöer har gjort hörlurar till en möjlig stil-, identitets- och statusmarkör.

– För några år sedan var knappt någon villig att betala mer än tvåhundra till trehundra kronor för ett par hörlurar. Idag betalar många konsumenter gladeligen över femhundra kronor. Folk har blivit medvetna om att det finns en poäng med att betala mer pengar för lurar, säger Jonas Bryngelsson, chefredaktör på tidningen Hifi & Musik som i sitt senaste nummer fokuserar speciellt på just hörlurar.

När finanstidningen Forbes tidigare i år listade årets ekonomiskt mest framgångsrika hiphopstjärnor toppades listan av Andre Young, mer känd under sitt artistnamn Dr. Dre. Med en uppskattad inkomst på drygt 730 miljoner kronor tjänade doktorn mer än Jay-Z och Kanye West tillsammans.

Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att Dre inte har släppt ett album i eget namn sedan 1999. Merparten av inkomsterna den senaste tiden kommer från hörlursföretaget Beats Electronics som Young var med och grundade 2006 och tidigare ägde en tredjedel av. 2011 sålde Dre och hans affärspartners 51 procent av bolagets aktier till mobiltelefontillverkarna HTC för närmare 2 miljarder kronor.

Dr. Dre är inte den enda musikkändisen som insett affärsmöjligheterna i hörlursbranschen. Beats Electronics samarbetar även med Lady Gaga och Justin Bieber. Rapparna 50 Cent och Ludacris har egna märken. Holländska dansmusikgiganten Tiësto är knuten till det traditionella hörlursföretaget AKG. Bob Marley-familjen har tagit fram en hörlursserie i trä som påstås vara ekovänlig.

De första Beats by Dr. Dre-lurarna kom 2008. Vid ungefär samma tidpunkt förstod Konrad Bergström att det fanns ett hål i utbudet på marknaden och startade Zound Industries tillsammans med några vänner och affärskollegor.

Bergström hade tidigare arbetat mycket med actionsporter som skateboard, wakeboard och snowboard. Det han och de andra på Zound insett var att den fokus på funktionalitet som av tradition funnits bland hörlurstillverkare inte var lika viktig längre. Hur lurarna såg ut och sände ut för stilsignaler hade minst lika stor betydelse.

– Idag tar folk funktionaliteten för given. Människor är även mer individualister och vill ha olika saker. Det är inte som på 80-talet när alla köper en Salomon-ryggsäck, säger Konrad Bergström.

Zound sålde sina första hörlurar 2009. Idag finns de i 94 länder.

– Vi har gett ett alternativ där de som vill verkligen kan ta ut svängarna. Om du har röda sneakers har vi en röd hörlur, säger Konrad Bergström.

Idag handlar hörlursmarknaden inte längre bara om att matcha färger och möjligheten att uttrycka sig stilmässigt. Det handlar lika mycket om att anpassa lurarna efter användningsområde, enligt Bergström.

– På ett flygplan har du helt andra krav jämfört med om du lyssnar på musik när du är ute och springer eller när du använder hörlurar som headset. Vår vision är att man ska ha flera olika hörlurar till varje telefon.

Zounds är inte ensamma om att vilja göra det. Numera har även traditionella teknikföretag som Philips, Yamaha och Sennheiser vaknat till och börjat spänna musklerna.

Trots det tror Hifi & Musiks chefredaktör Jonas Bryngelsson inte att marknaden är mättad ännu.

– Vi får hoppas att den fortsätter att växa. Annars kommer inte alla att få plats. I och med att musiklyssnandet blir mer diversifierat och rörligt finns det förutsättningar för att den ska göra det.

Fakta: Zound Industries
Svenskt hörlursföretag som sålde sina första lurar 2009. Har idag fyra varumärken under sitt paraply. De färgglada Urbanears som vänder sig till en stilmedveten, bredare kundkrets, lågprismärket Coloud, de mer påkostade Molami och Marshall-lurarna, ett samarbete med världens mest klassiska rockhögtalare. Vid årets bokslut räknar de med en omsättning på omkring 370 miljoner.

Jays och Nocs är två andra nyetablerade framgångsrika svenska hörlurstillverkare.

Publicerad i Sydsvenskan 2012-12-01

 3/12 2012, 23:06 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: