Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Herrväskor med historia

Väsktillverkarna Sandqvist i Stockholm inspireras av gamla bilder av Kockumsarbetare. Och i en källare i Malmö blir gamla arméprylar ryggsäckar och accessoarer. Herrväskor med stil och kvalitet har blivit en modemarkör.

– Det finns en känsla och en fantastisk kvalité i de här gamla materialen som folk jagar. Det är ibland svårt att ta isär dem för att det är så välgjort. De är gjorda för att hålla för att gå ut i krig men sedan användes de aldrig, säger Micke Fält.

Tillsammans med Fredrik Sander förvandlar han gamla bortglömda svenska arméprodukter till robusta väskor och accessoarer i kanvas och läder som de säljer under varumärket Rooktown.

Tillverkningen sker helt och hållet i en källarförrådslokal mellan Kronprinsen och Pildammsparken i Malmö.

I rummets tak hänger en orange tävlingscykel från 1970-talet. På ett bord ligger Kooperativa förbundets slöjdbok från 1956. Hyllorna längs väggarna är fyllda av tyger, läderskärp, mässingsspännen och gamla rygg- och seglarsäckar som väntar på dammas av, putsas upp och genomgå en makeover.

Mycket av råmaterialet har de hittat på överskottslager och loppmarknader. Även symaskinerna, den väl nötta snickarbänken och verktygen är begagnade. I och med att allt material består av återanvända produkter är påverkningarna på miljön minimal.

– Namnet Rooktown Revived sammanfattar konceptet bra. Vi förädlar och hittar nya användningsområden för gamla produkter som sedan kan fortsätta att utnyttjas i 70 år till. Vi förvaltar någon sorts hantverksmässigt arv utan ytterligare belastning på miljön, berättar Fredrik Sander.

Han och Micke Fält är barndomsvänner. Efter att ha levt på skilda håll i över tjugo år korsades deras vägar åter på kaffebaren Solde i centrala Malmö. De upptäckte att de som vuxna delade ett intresse för motorcyklar och saknade snygga och funktionella packväskor som inte var överbelamrade med loggor från Harley-Davidson.

Idén föddes om att försöka göra något själv. Några av väskorna hamnade i händerna på vänner och bekanta. En av dem var Mats Andersson, en av personerna bakom exklusiva svenska jeansmärket Indigofera, som uppmuntrade dem till att fortsätta utveckla verksamheten.

I dag säljs Rooktowns egna produkter och deras samarbeten med Indigofera på Meadow och Reused 10.01 i Malmö men även i utvalda butiker i Tyskland, Tjeckien, Danmark och Schweiz.

– Vi har haft ett fyrtornstänk. Om vi står och lyser hittar folk till oss. Det finns en kategori människor som har en viss stil som funkar med det vi gör. De är inte mainstream utan mer hardcore, i brist på bättre ord, säger Fredrik Sander.

Det går också att kalla det Rooktown sysslar med för mansnörderi. Intresset för och romantiseringen kring material, tillverkningsprocesser, historia och hantverksskicklighet återkommer ständigt i vissa grupper av män. Oavsett om det handlar om specialtillverkade motorcyklar, jeans, öl från mikrobryggerier eller vinylskivor.

Några hävdar att det handlar om ett vurmande för kvalitet. Men det går inte att bortse från att saker som grupptillhörighet och exklusivitet – att känna till och få ta del av något som kreti och pleti inte förstår eller har tillgång till – också har betydelse.

– Vi vänder oss till dem som är intresserade av historien och bryr sig om att produkterna inte är massproducerade i något låglöneland, säger Fredrik Sander.

För män hade väskor länge en undanskymd roll som stilmarkör. Medan kvinnor har uttryckt sig och investerat pengar i en handväska har fåfänga män traditionellt satsat på klockor eller dyra kostymer.

En förklaring till det kan vara att män värdesätter funktionalitet, historia och livslängd mer än den status som en klassisk handväska och dess varumärke symboliserar. Det menar i alla fall Anton Sandqvist, grundare till det svenska väskföretaget som tagit hans efternamn.

– Om jag generaliserar grovt verkar det som att kvinnor köper en dyr och flera stycken billigare slit-och-släng-väskor medan män satsar på en eller ett par genomtänkta funktionella produkter.

Precis som Rooktown började Sandqvist tillverka egna skinnväskor för att han saknat det han sökte på marknaden. Åtta år senare har deras stilrena laptopväskor och ryggsäckar uppmärksammats i flera internationella modemagasin och företaget vuxit rejält.

Idag har Sandqvist sju anställda och planerar att bli ännu fler 2013. De senaste två åren har omsättningen ökat från 9 till 17 miljoner kronor.

Även om Sandqvist numera också vänder sig till kvinnor går framgångarna att tolka som ett tecken på att även män har upptäckt väskans stilmässiga potential.

En del av Sandqvist framgångsrecept är en ständig blick i backspegeln efter inspiration och idéer.

– Jag gillar att gå på stadsmuseet och kolla på gamla väskor. Vår modell Herr Judith är en typisk fabriksväska som gubbarna som cyklade till Kockums på 1960-talet bar. Den var jättepopulär. På vissa bilder från den tiden kan trettio personer av femtio i en folksamling ha en sådan väska. På så vis är det supertydligt hur vi återanvänder historien, säger Anton Sandqvist.

FAKTA

ROOKTOWN
Malmöetikett som gör väskor och accessoarer av återanvända arméprodukter från 1900-talets första halva. Säljs bland annat på Meadow och Reused 10.01 i Malmö.

SANDQVIST
Stockholmsföretag vars stilrena väskor och ryggsäckar i skinn och kanvas har fått stor uppmärksamhet i modemagasin världen över. Startades 2004 av Anton Sandqvist. 2012 omsatte företaget omkring 17 miljoner kronor.

Publicerad i Sydsvenskan 2013-01-12

 18/1 2013, 16:27 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: