Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Från Sverige i tiden

Herrmärket Common flyttade tillbaka till Malmö med ambitionen att ta till vara på en förbisedd del av vår inhemska industrihistoria och göra svensktillverkat mode. Men att producera välskräddade herrkläder i Sverige 2013 visade sig vara lättare sagt än gjort.

 – Det finns inte många textilfabriker kvar i Sverige. De som finns går att räkna på en hand och alla är inte tillmötesgående mot unga företagare. De har jobbat länge i sina rutiner och vill inte ändra på det, säger Saif Bakir.

Det är en onsdagseftermiddag i januari. Trots att Saif Bakir, partnern Emma Hedlund och deras herrmärke Common nyligen belönats med priset som ”Årets nykomlingar” på tidningen Ellés modegala har han svårt att dölja en ton av besvikelse i rösten.

– En anledning till att vi startade var att vi ville gynna och ta tillbaka den svenska textilindustrin. Men om vi hållit kvar vid den idén hade det både begränsat oss och blivit vår undergång, fortsätter Saif Bakir.

Det har gått drygt ett år sedan han och Emma Hedlund tog beslutet att avsluta samarbetet med en viss Kanye West. Duon var den amerikanska hiphopstjärnans huvuddesigners och hjälpte honom lägga grunden till en satsning på den internationella modeindustrin.

Emma Hedlund och Saif Bakir träffades i London där de utbildade sig på designskolorna Saint Martins respektive London College of Fashion. När Kanye West ville flytta modeverksamheten från Paris till London bestämde sig duon för att återvända hem till Sverige och att starta eget istället för att åka tillbaka till London.

Att det blev Malmö var ingen slump utan en viktig del av verksamhetsidén och varumärket.

– I och med att vi har bott i London, Paris och Los Angeles kändes Malmö som ett naturligt steg. Det är mångkulturellt på ett liknande sätt. Här fanns också utrymmen att skapa något. I Stockholm fanns redan företag och modemärken som var etablerade, säger Saif Bakir.

Genom att lägga sig på en prisnivå över framgångsrika svenska modeetiketter som Filippa K, ACNE och Whyred hoppades Common kunna fylla en lucka på den inhemska marknaden och samtidigt täcka de dyrare produktionskostnaderna på hemmaplan.

– Svenskt mode är väldigt förknippat med märken som befinner sig på en mellannivå prismässigt. Den delen av marknaden var redan mättad av andra som gjorde sin grej bra. När vi startade kunde vi välja mellan att lägga oss över eller under dem i pris. I och med att vi ville producera allt i Sverige samt använda oss av fina material hamnade vi över, säger Saif Bakir.

Men redan efter den första kollektionen har de tvingats att tänka om.

– Ambitionen var att försöka göra allt i Sverige. Nu har vi dock redan märkt svårigheterna kapacitetsmässigt. Fabrikerna har svårt att möta större produktioner. Det saknas arbetskraft och är extremt kostsamt. Därför har vi utökat produktionsmöjligheterna och tvingats titta på närliggande länder, säger Emma Hedlund.

Commons första kollektion nådde ut till butiker hösten 2012. Duons kombination av välskräddad skandinavisk minimalism och estetiska influenser från fransk borgarklass och brittiska råskinn uppmärksammades både i internationella och svenska modemagasin.

Ett av de plagg som fått mest exponering är en vändbar bomberjacka i ett färgglatt fågelmönster signerat den svenska illustratören Lars Jonsson.

– När vi gjorde research och letade efter en illustrationsstil i en bokaffär i London råkade vi få tag på en bok som Lars Jonsson illustrerat. När vi såg att efternamnet lät svenskt kontaktade vi honom och han nappade direkt, säger Saif Bakir.

Med det säsongsbaserade projektet Common Grounds planerar duon att fortsätta samarbeta med olika svenska kreatörer och illustratörer. Till nästa kollektion har de jobbat med Hans Krondahl. Tillsammans med den idag 83-åriga textilkonstnären har de omarbetat mönstret ”Galopp” som han ritade för legendariska svenska modemärket Katja of Sweden på 1970-talet.

– Vi ser det lite som en hyllning till både Katja of Sweden och Hans Krondahl från vår sida. Det är förstås extra roligt eftersom Krondahl är malmöit och bor på Möllan och inte varit aktiv på många år, säger Emma Hedlund.

FAKTA: COMMON
Malmöbaserat herrmodemärke som drivs av Saif Bakir och Emma Hedlund. På Ellé-galan i januari tilldelades Common priset som Årets nykomlingar 2012. Deras första kollektion säljs sedan i höstas på Trés Bien Shop i Malmö och Storm i Köpenhamn. Andra kollektionen kommer till butikerna i mars.

– Vi vill att det ska kännas samtida. Samtidigt vill vi att våra kollektioner ska vara kontinuerliga. Köper du en jacka från den första kollektionen ska du kunna ha den tillsammans med ett plagg från den femte kollektionen, säger Emma Hedlund.

Publicerat i Sydsvenskan 2013-02-04

Kolla även in min intervju med Common i Café.

 5/2 2013, 19:32 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: