Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Gatan gör mannen

Även om de inblandade vuxit upp och kammat sig har Köpenhamns herrmode aldrig klippt navelsträngen till stans oborstade gatukultur. För tio år sedan gjorde etiketter som Soulland t-shirts till byens skateboardåkare. Idag designar de slipsar till danska staten.  

Jacob Kampp Berliner var både upprörd och oförstående. Trots att de anlitat en pålitlig affischeringsfirma för släppfesten på trendkänsliga New York-butiken Opening Cermony i mitten av april i år syntes inga av Soullands posters på Manhattans gator.

Kollektionen som firades baserades på den franska serieelefanten Babar och hade tagit över ett år att arbeta fram.  Nu hade något uppenbarligen gått fel. Jacob Kampp Berliner ringde upp de ansvariga för att fråga vad som hänt.

– Fan man! Det hänger bara 20 plakater på hela Manhattan!

Det visade sig att alla gatuaffischerare bokstavligen stött på patrull och satt anhållna. Bombdådet under Boston maraton några dagar tidigare hade lockat ut samtliga New York-poliser på gatorna. I brist på terrorister blev Soullands PR-gerilla och deras Babar-affischer ett lättfångat byte.

När jag träffar Jacob Kampp Berliner på en kaffebar på gränsen mellan Nørrebro och Vesterbro en månad senare kan han skratta åt det.

– I USA kör affischerarna bara på även om det egentligen är illegalt. Det är samma sak i här. Jag tror aldrig någon har blivit anhållen för olaglig affischering i Köpenhamn. Men det blir de i Stockholm, säger Jacob Kampp Berliner.

Sant eller inte. Det han beskriver är illustrerande för städernas olika syn på gatukultur, en tydlig skillnad som även återspeglas i respektive stads herrmode.

I nolltoleransen Stockholm använder affischerarna lättborttaglig maskeringstejp när de täcker väggar, busskurer och elskåp med posters. I Köpenhamn är det tapetklister som gäller.

I Stockholm har framgångsrika modeföretag som Filippa K och ACNE klätt upp svenska män i en stilren dressad minimalistisk uniform. Köpenhamnsbaserade herrmärken som Henrik Vibskov, Wood Wood, Norse Projects och Soulland har aldrig kapat navelsträngen till ungdomens oborstade och lekfulla gatukulturer.

Rasmus Storm har i snart 20 år drivit visionära herrmodebutiken och kreativa plattformen Storm i Köpenhamn. Han menar att en förklaring till städernas olika stiluttryck är att Köpenhamnsborna är mer individualiserade och många har attityden att de gör som de själva vill, oavsett vad lagar och kulturella regelverk säger.

– Autonoma grupperingar har varit vanliga i Köpenhamn i många år. Svenskar är mer laglydiga, säger Rasmus Storm.

Storm var tidig med att ta in nyskapande belgiska modenamn som Dirk Bikkembergs, Raf Simons och Martin Margiela såväl som japanska Comme Des Garçons. Samtidigt var de inte rädda för att blanda varumärken från det övre modesegmentet med exklusiva amerikanska skateboard- och gatukulturmärken. Det synsättet är fortfarande ovanligt, för att inte säga icke existerande, i Stockholm och Sverige men praktiseras av stilmedvetna amerikanska hiphopstjärnor och modeförebilder som A$AP Rocky och Kanye West.

– Stockholms innerstad är mycket mer polerad, korrekt och trygg. Svenskar tar gärna reda på vad som är rätt och ser sedan till att följa den grejen för att alla andra gör det. De vill hålla sig till ett koncept. Det har aldrig funkat i Köpenhamn på samma sätt, menar Rasmus Storm.

Även om många av Köpenhamns herrmärken hunnit bli både tio och femton år äldre är skateboard, graffiti, hiphop och den gör-det-själv-kultur som blomstrade i New York på nedre Manhatan kring millenniumskiftet fortfarande en stor inspirationskälla.

Den lokala närheten har skapat en gemenskap och vänskaplig konkurrens som stöttat och lyft verksamheterna till en internationell nivå.

– Det speciella med Köpenhamn är det finns ett stort nätverk av skateboardåkare, grafittimålare, djs och liknande människor som på olika sätt sammanstrålat genom åren, säger Jacob Kampp Berliner.

Förutom att driva Soulland tillsammans med Silas Adler har han skivbolaget Fake Diamond Records och är en av personerna bakom galleriet Steinsland Berliner i Stockholm.

– När jag tittar på dem som är verksamma inom någon sorts självständig affärsverksamhet i Köpenhamn: folk som driver klädmärken, skivbolag, gallerier eller gör böcker är det fett att se att det är en kultur som sakta vuxit fram av att människor tvingats att göra det själv från början.

Soulland är ett av de märken som i maklig takt blivit större och större efter varje år. När Silas Adler startade Soulland för tio år sedan bestod verksamheten av hemprintade t-shirts som han sålde till olika skateboardkompisar. Förra året designade Soulland slipsarna som staten tog fram i samband med att Danmark höll i ordförandeklubban i EUs ministerråd.

– Det var rätt galet att vi vann pitchen och fick uppdraget att göra 35000 slipsar. När vi skrev kontrakt skålade vi i champagne och allt var väldigt seriöst, berättar Jacob Kampp Berliner.

Först när han kom hem insåg han att kontrakten innehöll en klausul som innebar att de riskerade att bli stämda på 1 miljon danska kronor om de överskred deadline.

– Hela helgen kunde jag inte tänka på annat än att vi kanske skulle bli tvungna att lägga ner firman om vi misslyckades. Jag gick från att tänka ”fuck: nu ska vi göra big business” till att tänka ”fuck, varför läste vi inte kontraktet innan vi skrev på”. Samtidigt har det alltid varit en del av Soullands DNA att ta chansen om vi får den.

- - -

Guide: Herrmode Köpenhamn
Gatukulturens påverkan på Köpenhamns herrmode, gemenskapen och den interna konkurrensen blir tydlig när du upptäcker att butiker och varumärken som Norse (Pilestræde 41), Wood Wood (Grønnegade 1) och Storm (Store Regnegade 1) ligger i samma kvarter bakom varuhuset Illum i Centrala Köpenhamn.

Soullands butik heter US Import och ligger på Gammel Kongevej 37 på gränsen mellan Vesterbro och Nørrebro.

Publicerat i Sydsvenskan 25 maj 2013.

 27/5 2013, 8:41 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: