Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Andreas Nilsson

Han har gjort skruvade videor till några av världens största popstjärnor. Men det var en 77 sekunder lång reklamfilm på Youtube som gjorde Andreas Nilsson till en av de mest omtalade regissörerna just nu. Besök hos Malmöfilmaren i Kirseberg.

När Andreas Nilsson beskrev idén för Malmökompisarna på Tempo fattade de direkt. Då förstod han att filmen han jobbade med tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors nog skulle bli bra. Det var i februari i år. Nio månader senare publicerades filmen på Youtube.

Andreas Nilsson befann sig i Miami och hade fått sms från Sverige om att mottagandet hade varit bra. Hur bra hade han inte riktigt koll på. Han hade haft fullt upp med jobb och inte följt utvecklingen på nätet.

När Andreas Nilsson på kvällen slog på tv:n i hotellrummet och hörde NBC-profilen Jimmy Fallon prata om filmen på sin talkshow insåg han att uppmärksamheten var något utöver det vanliga.

I det 77 sekunder långa klippet går actionfilmlegendaren Jean-Claude Van Damme ner i split mellan backspeglarna på två backande svenska långtradare. Idag har reklamfilmen för Volvo lastvagnar visats över 64 miljoner gånger, vilket gör reklamklippet till en av årets största virala succéer.

Filmen har gjort en relativt sett ouppmärksammad konstnär och filmare med bas i Malmö till en av världens mest omtalade reklam- och musikvideoregissörer just nu.

– Jag kommer att ha den där spliten på min gravsten. Det kanske blir en motoriserad gravsten som glider isär och fram och tillbaka, säger Andreas Nilsson och skrattar.

Det är en vardagseftermiddag i december och vi sitter i hans kök i Kirseberg. Omkring oss råder ett hemtrevligt kaos av julstök och resfeber. Dagen innan har en kräksjuk Andreas Nilsson kommit hem från London där han arbetat med en kommande reklamfilm med musikern och skådespelaren Steven van Zandt, mer känd som Little Steven.

Om några dagar går flyget till Los Angeles för några dagars julledighet och semester. Arbetsresorna till USA var till slut så många att han för några år sedan skaffade ett boende även där.

Andreas Nilsson är utbildad på konsthögskolan Valand i Göteborg. Som gitarrist i rockbandet Silverbullit var han involverad i den indiescen i staden som bland annat fostrade Soundtrack of Our lives, The Knife-syskonen Dreijer och Håkan Hellström.

I mitten av 00-talet när bostadspriserna i Göteborg nådde nya toppnoteringar började han och sambon att rikta blickarna mot andra städer. De fastnade för ett gathus i gamla Kirseberg och innan de hunnit fundera genom saken var de Malmöbor utan någon egentlig koppling till staden.

– Jag har aldrig jobbat i Malmö utan bara bott här, säger Andreas Nilsson.

”The epic split”, som Van Damme-klippet kallas är en av de mest uppmärksammade reklamfilmerna sedan Sony Bravia 2005 släppte lös 250 000 färgglada studsbollar nedför San Franciscos gator till tonerna av José González och The Knifes ”Heartbeats” (se klippet här).

Som ett sammanträffande började Andreas Nilssons filmarbete med att han gjorde lågbudgetproducerade videos till just José González och The Knife. Han skapade videon till originalversionen av ”Heartbeats” och ligger även bakom den kusliga ockulta scenografin till The Knifes liveframträdanden.

Men de senaste åren har han medvetet rört sig bort från sin egen pophistoria och arbetat med bland andra Kanye West, Robbie Williams och franska arenahousegiganten David Guetta.

– Idag har jag ett mycket mer konceptuellt förhållningssätt till musik. Jag är mer intresserad av genrer och fenomen. Det senaste året har jag tyckt att det har varit roligt med hiphopkultur och att försöka ta mig an den estetiken och göra någon konstig missuppfattning av den.

En röd tråd i arbetet har varit att skapa komik av det skruvade och avvikande.

– Tidigare har jag nog dragit mer åt ett absurdistiskt håll. Jag har varit intresserad av det groteska men tror att det håller på att förändras. Jag försöker att göra det mer innerligt och ärligt. Spela lite tystare helt enkelt och låta komedin vara svårare att upptäcka.

Jag frågar honom om det är svårt att gestalta något från ett utanförperspektiv utan att det blir en karikatyr.

– Jag kan gilla just det oinitierade. Det gör att det uppstår oförutbestämda möten, tolkningar och analyser. Det är därför som Kanye West gillar att jobba med mig. Han brukar säga: ”Du vet ju ingenting om hiphop” och då svarar jag: ”Nej”.

Andreas Nilsson skrattar. Hiphopgenrens mest storslagna visionär och Nilsson arbetade tillsammans med videon till rapparen 2 Chainz:s låt ”Birthday Song” som Kanye West gör ett gästspel i.

I videon kraschar de Atlantarapparens födelsedagskalas och tolkar 2 Chainz korta önskelista om en kvinna med stor rumpa, ”a big booty hoe”, bokstavligt. Minst sagt.

Genom att förstärka och vrida genrens ideal ett varv för mycket blir resultatet något som både kan uppfattas som en komisk hyllning och en absurd nidbild. Det är inte alla uppdragsgivare som uppskattar den kluvenheten.

– Jag har försökt att jobba med Lil Wayne och det gick inte alls lika bra. Vi kom inte överens helt enkelt. Det som jag uppfattar som humor inom hiphopestetiken uppfattar vissa artister som något rimligt och seriöst.

Även om Andreas Nilsson har jobbat med många kommersiella projekt den senaste tiden har han aldrig lämnat konstvärlden. Förra året medverkade han på utställningen ”På besök” på Skissernas museum i Lund med ett samarbete med Ossian Ekman.

Han har även varit involverad i flera föreställningar på Dramaten. Tillsammans med Karin Dreijer Andersson och Malin Stenberg satte han 2011 upp Ingmar Bergmans ”Vargtimmen”.

Att han snart kommer att ta steget till spelfilm känns inte långsökt.

– Det ska hända. Just nu arbetar jag med en grej tillsammans med Bret Easton Ellis. Men det är ett ganska stökigt projekt. Jag kan inte säga så mycket då jag har skrivit på att jag inte får berätta vad det är för något. Sedan får jag hela tiden manus från min agent i Los Angeles. Det är nog så jag kommer att göra min första film. Troligen hugger jag på ett manus inom ett år.

- - -

Fakta Andreas Nilsson

Malmöbaserad konstnär, scenograf och filmregissör. Har gjort musikvideos för bland annat Kanye West, Dizzee Rascal och Robbie Williams, The Knife och David Guetta. Aktuell med en uppmärksammad reklamfilm för Volvo med actionfilmlegenden Jean-Claude Van Damme i huvudrollen.

Har även jobbat med flera uppsättningar på Dramaten. Just nu arbetar han med en tolkning av Jean Renoirs ”Flickan med svavelstickorna” tillsammans med artisten Anna Von Hausswolff och stumfilmspianisten Matti Bye som troligen kommer att ha premiär under 2015.

Mer information på www.nixonnoxin.com.

 6/1 2014, 14:13 – Jonas | Artiklar
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: