Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Kretsloppsmusik

En av de mest spännande sakerna med att växa upp med 80- och 90-talets hiphop och dansmusik var att musiklyssnandet ofta ledde vidare till något annat. Det är förstås inget unikt för dessa genrer men samplingsbaserad musik bygger mer naturligt musikaliska spindelnät kors och tvärt i musikhistorien.

Jag är fortfarande svag för det kollagebaserade sättet att göra musik. Jag antar att det är en kombination av en generationsgrej och en fascination och kärlek till det dj-hantverk som ligger till grund för samplingkulturen.

Det är förmodligen därför som jag klappar händerna som ett fån varje gång jag hör French Montana och Nicki Minaj senaste singel ”Freaks” – en hyllning till den gryta av hiphop, gatufester, reggae och gigantiska jamaicanska Soundsystem som New York gjort till en egen kultur. Mest är det en salut till dancehall queens och andra freaks som ser till att utgångsnatten aldrig blir trist och tråkig.

Låten är en remake av jamaicansk-amerikanska rapparen Lil Vicious och Doug E Freshs singel ”Freaks” från 1994. Men du hittar även element från Pliers och Sly & Robbies ”Bam Bam” (1991). Den sist nämnda är i sin tur en make over av  en jamaicansk hitsingel med Toots & The Maytals från 60-talet.

Varför berättar jag det här? Jag vet faktiskt inte. Men när jag hörde “Freaks” på P3 för en halvtimme sedan kom att tänka på den här Funkmaster Flex-remixen av Montell Jordans “This Is How We Do It” från mitten av 90-talet som bygger på ett liknande kretsloppstänkande. Jesus. Nu mindes jag plötsligt hur mycket jag älskade Funkmaster Flex första 60 Minutes of Funk-mixtape och de där åren då Loud Records var världens tuffaste skivbolag. Låter det lika bra idag? Bedöm själva.

 1/4 2013, 11:24 – Jonas | Blogg
 Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: