Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Hur en hitsingel blir till 2013

YouTube Preview Image

Inom delar av musikvärlden lever fortfarande bilden av det ensamma geniet kvar. Artisten med stort A. Någon som skapar stor konst från sina bara knän och blöder ut sina känslor med hjälp av sin kreativitet.

Det kanske låter soft och romantisk för vissa. Problemet är att stor konst sällan skapas på det viset. Musikvärlden har alltid varit fylld av hantverkare som skräddarsytt popkostymer efter sammanhang och tillfälle. Låtskrivare, textförfattare, studiomusiker, producenter och – för all del – artister. Specialister som gjort om och gjort rätt och sedan börjat om igen på nytt tills de har hittat den perfekta formeln. Det kanske låter som en kliché men stor musik bygger oftast på samarbeten.

Det finurliga med musikvärlden 2013 är att människor inte nödvändigtvis behöver träffas längre. Med den digitala revolutionen i ryggen kan en hit istället sakta växa fram genom att låtar omarbetas och bearbetas i ett kretslopp. Det roliga med det är att processen är offentlig, till skillnad från när traditionella låtskrivare och producenter arbetar fram material med en artist internt.

Ett av de tydligaste exemplen på det är Major Lazer och Busy Signals stora crossoverhit ”Watch Out For This (Bumaye)” (kolla in videon ovan). I och med att  den senare spelar på Inkonst i Malmö på fredag tog jag tillfället i akt för att bryta ner låten.

En av huvudingredienserna, det oemotståndliga latinblåset, kommer från salsalegenderna Willie Colón och Rubén Blades ”Maria Lionza”. Låten spelades in 1978 för Fania Records, salsans motsvarighet till Tamla Motown. (Vill ni läsa mer om Rubén Blades kan ni gå vidare till den här recensionen jag skrev om hans framträdande på Moriska Paviljongen i Malmö förra året).

2005 samplar holländska producenten The Flexican låten till sin och rapparen Typhoons låt ”Bumaye”.

Fem år senare återanvänder Typhoon idén och spelar in en ny version tillsammans med New Cool Collective.

Men det är först när The Flexican slår sig ihop med FS Green som det börjar hände riktigt roliga saker. 2011 släpper de en uppdaterad makeover av låten som klibbar sig fast som en sticker på den nyfödda tropical bass och moombahton-rörelsens bastanta bakdelar.

Någon som gillar vad han hör är det popkulturella lackmuspapperet Wesley Pentz, mer känd som klubbarnas Doctor Livingston och dansmusikscenens mest hängande ögonlock: Diplo.

Som så många gånger förr plockar han russinen ur kakan, sticker till Jamaica och ringer in rätt person på rätt plats.

Reggae- och dancehallartisten Busy Signal har tidigare visat att han är öppen för samarbeten utanför genrens ramar. Vem kan vara bättre lämpad för att förvandla en klubbgranat till en internationell popbomb? Ingen.

Med Busy Signal som kapten vid rodret seglar låten från Jamaica till klubbar och spellistor över hela västvärlden. Årets starkaste crossover-låt och kanske bästa singel överhuvudtaget är ett faktum.

 7/8 2013, 8:46 – Jonas | Blogg
 Etiketter: , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: