Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Klubbmusik och hiphop har återförenats

I en snart tio år gammal intervju i tidningen Pop berättade amerikanska DJ-duon Crooklyn Clan att det hade blivit dags att börja spelas house för hiphoppubliken. DJ Riz och DJ Sizzahandz häckade som oftast på det av hiphop-DJs extremt uppskattade skivbolaget AV8. Ett bolag som fortfarande fogar samman aktuella hiphophits till mixkollage som får vilken medioker DJ som helst att låta flink. 

Mannen bakom AV8 var Marc Petricone. Vid tiden hade han precis startat en underetikett för house där han bland annat skulle släppa idag stora europeiska producenter som Daft Punk och tyska Ian Pooley.

Spridningen av house-evangeliet kom aldrig längre än ett par tolvor. Crooklyn Clan hann förvisso släppa den lysande samlingsskivan Shoot Tha Pump där legendariska houseproducenter som Todd Terry och Armand van Helden bidrog med traditionella partyhiphopanthems. Men när hiphopgenren dundrade högst upp på Billboardlistan i slutet av förra seklet grävde New Yorks housescen ner sig i underjordiska kulvertar.

Samtidigt som Puff Daddy och Jay-Z korkade upp champagnen och ställde in siktet på toppen av näringslivet återvände dansmusiken till sina rökelsedoftande discorötter. För en utomstående europé verkade avståndet genrerna mellan stundtals milslångt. De människor här hemma som var nere med Diddy var knappast de samma som drog till Afrika med spirituella, Body & Soul-DJn Joe Clausell om man säger så.

Men i USA var uppdelningen mellan klubbmusikens genrer aldrig definitiv. Amerikanska DJs har alltid sett som sig som DJs i första hand. DJ-identiteten har alltid stått över genre-identiteten. En amerikansk hiphop-DJ kan spela house eller techno med jämna mellanrum utan att någon tycker det är konstigt.

Detroitdiscjockeyn DJ Dez som skötte skivspelarna bakom hiphopduon Slum Village när gruppen besökte Malmö i våras släpper klassisk techno och house under namnet AndresWill Smiths före detta sidekick Jazzy Jeff spelade för två år sen in en storsäljande housesamling för ett av världens största housebolag Defected.

Veteranen DJ Technics – en av pionjärerna på  Baltimore club-scenen –  en blandning av klubbmusik och uppsnabbade hiphoprytmer som kommit i ett hippt rampljus tack vare bland andra DJ-duon Hollertronix och Baltimoregruppen Spank Rock – låg bakom en av förra årets största househits Gabryelle.

Och nu börjar vi närma oss själva kärnan av det hela. Den poppiga blandbandssoppa som den senaste tiden skvalpat kring bland andra Hollertronix,Diplo och brittiska M.I.A. kan inte enbart avfärdas som något tillfälligt hippt. Det är meningslöst att ignorera de uppenbara flirtarna med hipstermedia och den nyhetstörstande poppubliken, men den som väljer att enbart fokusera på den delen av scenen missar själva poängen.  

Vad Diplo och hans kollegor gjort är att de med all tydlighet visat att hiphop och house hör hemma på samma dansgolv. Och det är det jag tänker ta med mig från den här sörjan när populärkulturparasiterna hittar något annat att suga näringen ur.

Publicerad i Sydsvenskan 2006-05-22.

 22/5 2006, 21:16 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: