Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Daft Punk-generationen vill vara kompis med alla

Hur du blir en sensation inom dansmusik. 1: Gör brilliant, skitig technofunk utan att lämna dit sovrum i Paris. 2: Var söt och fransk. 3: Se ut som du är småsur och lätt uttråkad på hela musikvärlden.

Tidningen Mixmag presenterar Daft Punk för sina läsare, mars 1997

Citatet ovan är lika aktuellt idag. Fransk dansmusik är hett igen och ikväll invaderas Öresund av kindpussande klubbmusik. Dagtid gömmer sig den franska delegationen bakom saker som musikfilmfestivaler och modeveckor. I skydd av mörkret förvandlar de under några dagar regionens klubbar till en hedonistisk fest av distade electrorytmer och fransktalande skandinaviska postindies med förkärlek för framåtblickande popkultur i vilken form den än visar sig.

I ena änden av nystanet finner ni nittiotalets viktigaste popgrupp Daft Punk. I den andra ett av de senaste årens mest uppskrivna franska skivbolag Ed Banger records. Etiketten bakom bland andra hyllade electrololitan Uffie och prisade rockhouseduon Justice.

I kväll uppträder Uffie tillsammans med pojkvännen och producenten DJ Feadz på Vega i Köpenhamn. I morgon spelar de på KB i Malmö, ett par timmar efter att Victoriateatern och filmfestivalen Music Doc visat Daft Punks långfilmsdebut Electroma. På fredag har tidningen Vice fest i Köpenhamn med Ed Bangers hiphopalibi DJ Mehdi bakom skivspelarna. Samma kväll vräker Justice distade electrorytmer på Vega tillsammans med en annan av bolagets artister, SebastiAN.

Ed Banger är före detta Daft Punk-managern Pedro Winters verk. Bolaget startades 2003 och fick en omedelbar klubbhit med Justice-tolvan Never Be Alone. Låten var en omarbetning av brittiska popkvartetten Simians singel med samma namn vars lättfångade refräng fortfarande genererar allsång på popklubbar var gång den spelats.

I höstas vann We Are Your Friends – som Never Be Alone döptes om till när den pressades upp på nytt – pris som årets bästa video på MTV-galan i Köpenhamn framför näsan på Kanye West.

För en generation som växt upp med Daft Punks Thomas Bangalter och Guy-Manuel de Homem Christo som musikaliska smakideal är Ed Banger lätt att identifiera sig med. Referenser och bakgrund är gemensamma. Normen är en ickepositionering där influenser från de senaste decenniernas populärkultur sugs in för att presenteras i ett tryggt dekadent västeuropeiskt, övre medelklassammanhang. Ingen behöver ta ställning för eller mot något. Allt är okej och musik är bara musik.

När Daft Punk i mitten av nittitalet styckade upp dansmusikhistorien från Thomas Bangalters sovrum i Parisstadsdelen Montmartre fanns en vilja att revoltera. Ed Banger verkar mer intresserade av att bevara och finna den snabbaste vägen till obegränsad partyhedonism. En fest där alla är vänner och ingen behöver känna sig ensam.

Publicerat i Sydsvenskan 2007-02-07.

 2/2 2007, 20:41 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: