Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Trender är omoderna

En av popkulturens mest seglivade sanningar är att pop är bäst i nuet. ”Bäst just nu” var länge det finaste betyg en låt eller en artist kunde få.

För stunden kan jag inte komma på något mer oattraktivt och otidsenligt än att en sak eller företeelse enbart skulle vara bra just nu. I den bredbandssnabba digitala och individanpassande verklighet vi numera befinner oss i har nuet blivit helt godtyckligt och därför också betydelselöst.

Att klicka sig genom MP3:or, skrollrusa förbi nyheterna i oändliga RSS- och kvitterflöden är poänglöst om vi inte samtidigt tar oss tid till att värdera, ta ställning och göra något vettigt av informationen. Det skapar bara likgiltighet.

Jag tror det är därför allt fler börjar söka efter bestående värden och saker som inte känns förlegade direkt efter att de lämnat bloggarnas, mailboxarnas eller facebooks förstasidor.

Inom herrmodet har det den senaste tiden bland annat visat sig i form av återupptäckt americana, traditionella amerikanska arbetarkläder, och andra typer av tidlösa stilideal som aldrig kan definieras som ute eller inne.

– Det ska vara plagg som fanns för tio år sedan och som kommer att finnas kvar om tio år, berättade Brandon Capps som ligger bakom amerikanska bloggen Drinkin’ and Dronin’, tidigare i vår i svenska livsstilsmagasinet Bon.

Poängen är inte att vi ska konservera våra ideal. Vi kommer tids nog att tröttna på grov kanvas, kängor i olika former, seglarskor, Mad Men-kostymer från 60-talet, fluffig James Dean-frisyr och rutiga skjortor i flanell.

Poängen är själva strävan efter något bestående och outplånligt. Långsam förfining i kontrast till snabbkonsumtion och nedbrytning. Att tillåta saker att ta tid och göra djupa avtryck.

Tillfälliga trender är inte bara meningslöst i en era när allt pågår samtidigt och befinner sig i ständig rörelse. Det är helt enkelt ett omodernt sätt att förhålla sig till samtiden.

- - -

Bra saker:

Inventory (tidskrift)
Kanadensiskt kaffebordsmagasin. Hantverk, kläder och kultur filtrerat genom herrglasögon från Moscot. Andra numret hittar ni på Très Bien Shop, Friisgatan.

Palenque Palenque (samling)
Sedvanligt genomarbetad och överambitiös kompilation från brittiska återutgivningsbolaget Soundway. Den här gången med kompassnålen riktad mot Colombias afrikanska musikarv.

La Onda (Klubb)
Klubben som nallat namnet från gängfilmsklassikern Blood In Blood Out återvänder i kväll till Babel. Nytt och nygammalt från Sydamerika och Västafrika.

Publicerat i Sydsvenskan 2010-06-11.

 20/6 2010, 19:30 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: