Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Technodekadens från Tyskland

Debasers etablering i Folkets park, Inkonsts flytt till Bergsgatan och Jerikos förvandling till Babel i all ära. Den enskilda klubblokal som haft störst påverkan på regionens musik liv de senaste åren ligger inte ens i Malmö, utan i Berlin.

Första gången jag hörde talas om Berghain var för fem sex år sedan. Om jag minns rätt var det en tysk dj som berättade att hans pappa hade installerat avloppssystemet på en klubb som skulle vara något alldeles extra. Uppdragsgivarna ville inte att rören från pissoaren skulle mynna ut i avloppet. Urinet skulle ledas till duschmunstycken i källaren.

Det finns mängder av liknande historier. Skrönor som har tagit sig långt utanför Tyskland via turisterna, som tack vare lågprisflygbolagen utgör det kommersiella navet på Berlins dansmusikscen numera. När svenskar nämner techno och Berlin i samma andetag är det ofta Berghain de syftar på. Kanske inte verklighetens Berghain lika mycket som myten om Berghain och klubben som symbol för en scen där festen aldrig tar slut och musiken aldrig tystnar.

Utmärkande för Berghain är att verksamheten är mycket mer än en gigantisk gayklubb som varje helg lockar tusentals gäster med mängder av olika sexuella preferenser. Bortom hedonismen finns en djupare social och kulturell ambition som lätt hamnar i skymundan.

Klubbens skivetikett Ostgut Ton är en av technovärldens främsta och mest inflytelserika. Bolaget har bland annat sammanfört Berlins stadsbalett med olika house- och technoproducenter.

Förra året inledde Malmöklubben och skivbolaget Kontra-musik ett samarbete med Berghain, som utmynnade i ett antal kvällar på Inkonst med gästspel av dj:ar och producenter från klubben. Samarbetet fortsätter i höst och startar med en tvådagarsfest nu i helgen. Gästar gör bland andra albumaktuella Shed och Marcel Dettmann.

Kön lär inte vara lika lång som till Berghain och jag blir förvånad om pissoarernas rör leder någon annanstans än till avloppet. Men integriteten, kompromisslösheten och tron på vikten av att erbjuda ett alternativ till rådande norm är precis lika stark här, som i en gammal fabrikshangar i Berlin.

Publicerad i Sydsvenskan 2010-08-25

Streama Sheds The Traveller här.

 25/8 2010, 17:03 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: