Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Mata mycket – vinn hela stycket

”Landet brunsås” på SVT förra veckan. Henrik Schyffert, Erik Haag och Lotta Lundgren försöker reda ut varför svenska mejeridiskar vuxit från elva till 700 produkter på 40 år. Amerikanska Billboard.com i mitten av september. Skribenten Steven J. Horowitz beskriver hur mixtapes blivit det viktigaste PR-verktyget inom hiphop- och R&B. Sambanden mellan mejeriavdelningen och den afroamerikanska popvärlden är fler än mjölkbackarna som discjockyerna tidigare använde för att kånka vinylskivor i.

Precis som namnet antyder härstammar mixtapes från en tid då discjockeys spelade in kassettband för att skylta med sin mixteknik och sina skivsamlingar. Under 00-talet byttes kassetterna ut mot cd:r. Fokus förflyttades från dj:er till rappare som använde mixtapes för att visa upp sina färdigheter på olovligen lånade instrumentalversioner av andra artisters låtar.

I dagens mediabrus behövs det mer än några exklusivt inspelade verser på ett plankat beat. Konsumenterna har blivit så kräsna och konkurrensen så hård att det numera är lite som skiljer mixtapes från ett officiellt albumsläpp.

– Mixtapes är egentligen album idag. Den enda skillnaden är att du inte tjänar några direkta pengar från mixtapes. Men de fördelar mixtapes ger i uppbyggandet av en artist namn och rykte är fantastiskt, berättade Benjy Grinberg för Billboard.com.

Som grundare av Rostrum Records, bolaget bakom årets mest framgångsrika hiphopdebutant Wiz Khalifa, vet Grinberg vad han talar om.

Likt de flesta andra verkar Grinberg se mixtapes som aptitretare inför ett officiellt albumsläpp. Men varför mata en redan proppmätt musikmarknad med en massa gratissläpp? Svaret finns att hitta bland hyllorna i en vanlig livsmedelsaffär.

Anledningen till att det numera finns 700 mejeriprodukter och sex olika sorters Gott och blandat i godishyllorna är inte främst att vi som konsumenter tröttnat på det ursprungliga utbudet. Det är för att sex olika påsar tar större plats än en i hyllorna och därmed exponerar varumärket bättre.

En mer synlig produkt är ett lättare val för konsumenterna. Oavsett om det är i livsmedelsbutiken, i media eller som träffar på googles söklista.

- - -

Youtube-tipset:
Mash Up International feat Kakan “Kommer (Remix)”

När vi drunknar i piratremixer är en musikvideo ett bättre att synas. Mash Up International och Kakan Hermanssons omarbetning av Veronica Maggios ”Jag kommer” är höstens syndigaste.

Övrigt bra:
1. Arthur Russell ”Make 1,2 (Gem Spa Dub)” (låt)
Audika fortsätter gräva bland Arthurs Russells gamla inspelningsband.

2. Amadou Balaké et Les 6 Consuls ”Renouveau” (låt)
Från samlingen ”Bambara Mystic Soul – The Raw Sound of Burkina Faso 1974-1979”.

3. Name In Lights – “Disco Touchdown (Dr Dunks Remix)” (låt)
Månadens bästa blågula discoburgare.

Publicerat i Sydsvenskan 2011-10-13

 13/10 2011, 18:40 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: