Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Dansmusiken tar över festivalerna

Häromveckan offentliggjorde Malmö FF:s festfixare att de planerar en dansmusikfestival på Swedbank stadion i början av juni. Utan att lägga alltför stor vikt vid det idiotiska eller förträffliga valet att boka 50-åriga 80-tals­ikonen Boy George och belgiska electrohousestjärnan Basto kan vi konstatera att klubbmusikfestivaler ligger i tiden, oavsett om det är som endagarsfester på idrotts­arenor, gatugalej eller mer traditionella musiksammankomster.

Varje stad och festival av vikt verkar just nu se den elektroniska dansmusiken som en livboj. Nyligen uttalade sig en ansvarig för Sveriges traditionella popmecka Emmaboda om att inga under 30 år lyssnar på indie längre. Ungdomarna vill ha electro och house.

För två år sedan gjorde den då femtonåriga Stockholmaren Pop Dakar en liknande make over och kom ut ur garderoben som Dans Dakar. 25–26 maj intar de universitetsområdet med house- och technostjärnor som Paul Kalkbrenner, Cassius, och Eric Prydz.

Helgen efter startar det mer kommersiella Summerburst i Göteborg samtidigt som världsstjärnorna ­Avicii och Deadmau5 tar över Söderstadion i Stockholm.

14–16 juni satsar Hultsfred åter på dansmusiken ­genom finkänsliga bokningar som Jamie XX och amerikanska discostyckaren Jacques Renault.

Samma helg gästar David Guetta, Tiësto, 2 Many DJs, Axwell och Sebastian Ingrosso med flera Stockholms stadion för huvudstadens edition av ovan nämnda Summerburst.

Klubbmusikfestivaler är speciella. Det räcker med att bryta ner namnet – klubb-musikfestival – för att stöta ihop med vad som uppfattas som en motsägelse av vissa­ traditionalister. Det som fungerar mellan fyra väggar på ett intimt dansgolv är inte nödvändigtvis en klok bokning på en idrottsarena eller i ett cirkustält på ett grönområde utanför stan.

Utmaningen är att kombinera festivalernas inbjudande lättillgänglighet utan att förlora klubbarnas ­eggande känsla av en gemytlig tillflyktsort som verkar som ett avbrott från världen utanför.

Lyckas man kan det bli den ultimata festivalupplevelsen.

Misslyckas man blir även de största dj-stjärnorna lika överflödiga som den dj som underhöll ­turisterna i kön till Madame Tussauds senast jag besökte London.

Publicerat i Sydsvenskan 2012-05-09

 10/5 2012, 7:37 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: