Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Islands nya varumärke

Världen är fylld av mytomspunna platser. Det är sällan en slump att vissa städer förknippas med vissa symboliska uttryck. Ofta är det resultatet av genomtänkta PR-kampanjer.

New York kallades i många år för Fun City. Kruxet var att NYC inte var särskilt kul på 1970-talet. Staden var nedgången och brottades med stora ekonomiska problem. I ett försök att förbättra imagen återuppväckte turistledningen ett gammalt uttryck från 1900-talets början. New York skulle hädanefter vara The Big Apple. Fyrtio år senare kan vi konstatera att de lyckades rätt bra.

Det är inte bara städer som kan genomgå en liknande förvandling. Länge var Island förknippat med glaciärer, heta källor och en och annan framgångsrik popexport. Efter finanskrisen 2008 kopplades landet samman med betydligt mer svårsålda värden. Det kritiska läget blev inte bättre 2010 av att vulkanen Eyjafjallajökull fick ett utbrott och askade semesterdrömmarna för turister över hela Europa.

Förtroendet för Island var i botten. Intäkterna från den betydande turismen hade minskat med 30 procent. Från statligt håll förstod man att behovet av ett ansiktslyft var akut och anlitade en kommunikationsbyrå med uppdrag att ge Island en ny identitet.

Byrån menade att vägen till ett nytt Island gick via sociala medier och att de som var bäst lämpade för att berätta historien om landet var islänningarna själva.

Den digitala PR-kampanjen Inspired By Island har pågått i snart tre år och handlar inte bara om att förändra bilden av Island utomlands utan även bland de egna medborgarna. Samtidigt som inspirerande personliga historier sprids världen över stärks den nationella identiteten och framtidstron.

Hur de långsiktiga effekterna blir återstår att se. Klart är att allt fler offentliga röster insett värdet av ett personligt tilltal för att nå ut med sitt budskap och utnyttjar sociala medier för att göra det.

Traditionellt har PR stått för public relations, allmänna relationer. I en allt mer individualiserad värld är det kanske dags att även ge själva uttrycket PR en ansiktsbehandling och kalla det för personliga relationer istället.

Veckans… 

TV: Kobra
Fortfarande ett av de bästa kulturprogrammen. Onsdagar 21.30 på SVT1.

Magasin: Monocle
Ekonomi, världspolitik, design och entreprenörskap i tilltalande inramning.

Publicerat i Dalarnas Tidningar 2013-04-26

 28/4 2013, 12:33 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: