Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Köp inte allt som är till salu

Första gången jag nåddes av nyheten att H&M numera ser ett långsiktigt och hållbart mode som det nya svarta befann jag mig i en av den svenska klädjättens butiker i Malaysias huvudstad Kuala Lumpur.

Självklart är det ohållbart att byta ut halva garderoben varje säsong. Det är jättedumt att köpa kläder vi inte behöver eller göra dåliga investeringar i plagg som är sanslöst billiga men förvandlas till ett osymetriskt tygstycke efter en runda i tvättmaskinen. Det som är motsägelsefullt är att en betydande del av affärsidén för landets mäktigaste modeföretag bygger just på kvantitet och inte kvalitet.

H&M är inte de enda multinationella företaget som arbetar aktivt med att skapa en image som miljömedvetna. Efter hästlasagne-skandaler och rapporter om klädfabriker med bristande säkerhet och tveksamma arbetsförhållanden i tredje världen har många insett att ett småskaligt, lokalt och genuint hantverk är ballare än storskalig industriproduktion.

Tyvärr är det inte bara vi konsumenter som har fattat det utan även storföretagen själva. Senaste numret av magasinet Filter tar upp vad de kallar en Fäbodifiering av livsmedelsindustrin. Fäbodifiering är enligt Filter när en industriell matjätte profiterar på vår vurm för småskalighet. Bland annat intervjuas Melkers VD Per Olssons som nyligen hamnade i en medial tornado på grund av att de varumärkesskyddat ordet fäbod och därmed hindrat de produkter som verkligen tillverkas i en fäbod att referera till sitt ursprung i varumärkesnamnet.

Enligt Per Olsson är det ingen konsument som på allvar tror att Melkers produkter har något att göra med fäbodar bara för att namnet antyder det. Han kanske har rätt. När Falukorv snart tillverkas i Småland och Hultsfredsfestivalen arrangeras utanför Stockholm börjar vi vänja oss med att inget är vad det utger sig för att vara och att allt är till salu. Men som konsumenter får vi aldrig glömma att vi alltid möjlighet att välja något annat. Vi behöver faktiskt inte köpa en historia eller en produkt bara för att någon vill kränga den.

- - -

Veckans…

 App: Mathantverk
Busenkel app till läsplatta eller smartphone som visar vägen till alla genuina lokala mathantverkare i Sverige.

Dokumentär: The House I Live In (SVT Play)
I morgon är sista chansen se den oerhört gripande dokumentären om Amerikas misslyckade krig mot droger och droganvändarna.

Publicerad i Dalarnas Tidningar 5 juni 2013.

 25/6 2013, 20:43 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: