Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Krossade affärsmodeller blir till ofrivillig humor

Bristande självinsikt är jätteroligt. Speciellt i kombination med affärsidéer som en gång har varit succéer men devalverats och brakat ihop i takt med att utvecklingen gått framåt.

I många år var isleverantörer en viktig del av den svenska livsmedelsindustrin. Men när kylskåp och senare frys introducerades i svenska hem sjönk efterfrågan på is av förklarliga skäl. De företag som inte insåg att det kunderna ville betala för var kyla och inte is gick snabbt under.

Den digitala revolutionen innehåller flera liknande exempel på krossade affärsmodeller. Numera är det svårt att hålla sig för skratt när företagsledare skapar ofrivillig humor genom att försvara uppenbart förlegade affärsidéer.

Brittiska dansmusikveteranerna och skivbolaget Ministry of Sounds senaste utspel tar något form av pris i den kategorin. Nyligen stämde de svenska Spotify. Britterna menade att möjligheten för Spotifys användare att göra och dela med sig av låtlistor inkräktade på deras affärsverksamhet.

Ministry of Sound har genom åren gjort en hacka på att sammanställa samlingsskivor inom bland annat house och elektronisk dansmusik. Till skillnad från andra genomarbetade kompilationer har Ministry of Sounds simpla affärsidé, precis som Absolute Music, enbart byggt på att bunta ihop de största hitlåtarna inom ett visst musikområde på samma ställe.

Idag kan vem som helst göra en egen spellista på Spotify eller konkurrenten WiMP utan att behöva lägga ner vare sig tid och pengar på att licensera låtarna. Den delen av affärsidén är död. Jag påstår inte att den som exempelvis kan erbjuda en produkt med exklusiva låtar som inte finns på Spotify, eller ta fram en tjänst som är bättre och matigare än en simpel sammanställning av något som redan finns tillgängligt för allt och alla, automatiskt kommer att bli framgångsrik. Men chansen är lite större.

Att skapa en produkt som kunden vill ha och som är bättre än motsvarande gratisalternativ är en mer vital lösning än att stämma konkurrenterna för alla affärsverksamheter som vill undvika att smälta som ett isaktiebolag.

Oavsett om du sysslar med musik eller journalistik.

- - -

Bra: Malick Sidebé – La vie en rose (utställning)
Den som har vägarna förbi Stockholm i höst bör kolla in den legendariska maliska fotografens utställning i Marabouparken.

Dåligt: Kändis-TV
Svårt att tänka mig något sömnigare än kändisar som socialiserar med eller tävlar mot andra kändisar i tv.

Publicerad i Dalarnas Tidningar 11 september 2013.

 16/9 2013, 9:19 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: