Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Chance the Rapper lyser upp ett mörkt Chicago

1920-talets organiserade brottslighet har satt outplånliga avtryck på Chicagos varumärke. För de styrande finns det mer aktuella problem att oroa sig för. Förra året toppade staden listan över flest antal mord i USA.

Drill, en lokal mix av nihilistisk gangstarap och hård trapmusik från sydstaterna, härstammar från dessa miljöer och har fostrat råskin som Chief Keef, en av 2012 års mest uppmärksammade nykomlingar i hiphopvärlden. Uppmärksamheten ledde till en välbekant debatt om medieansvar och balansgången mellan att dokumentera och romantisera en våldsam kultur som ofrånkomligen leder till ond bråd död för många unga afroamerikanska män.

Att många av de inblandade är minderåriga gör det inte mindre komplicerat. Chief Keef är född 1995 och var 17 år när han poserade med ett automatvapen i ett porträtt av webbmagasinet Pitchfork.

Precis som att många i Malmö ibland har svårt att känna igen sig utomståendes beskrivningar av sin hemstad menar vissa Chicagobor att våldsrapporterna är överdrivna och onyanserade. En av dem som lyser upp mörkret och visar en annorlunda bild av staden är tjugoåriga Chance the Rapper. Hans andra mixtape, det fantastiskt charmiga ”Acid Rap”, släpptes i maj och nominerades till årets bästa mixtape på BET-awards, den svarta underhållningsindustrins motsvarighet till Grammy-galan.

Chance the Rapper kommer precis som Chief Keef från stadens utsatta södra delar men där slutar också likheterna. ”Acid Rap” är färgat av såväl lokal klubbmusik och pop som lekfulla nittiotalsikoner som The Pharcyde och A Tribe Called Quest.

Men samtidigt som musiken utmärks av en ungdomlig livsglädje spökar den våldsamma verkligheten i periferin. I ”Pusha Man” beskriver Chance the Rapper hur han glider med vårsolen i ansiktet utan att kunna släppa oron inför den kommande sommaren.

För en stad som Chicago innebär årstiden inte bara långa varma nätter, ledighet, bbq och att fler människor söker sig ut på gatorna. Det innebär också att mordstatistiken skjuter i höjden.

Som tur är ser det inte ut att sluta lika illa som förra årets 507 döda.

Youtube-tipset: Chance the Rapper ”Nana”
Komikern Hannibal Buress fick en budget på 5000 dollar för att göra en video till bästa låten på ”Acid Raps” och spenderade dem på bland annat en kycklingdräkt, fuskglitter och knasiga hattar.

Övrigt:

1 A$AP Ferg feat A$AP Rocky, French Montana, SchoolBoy Q & Trinidad James: Work Remix (låt)
Bäst på Fergs debutalbum ”Trap Lord” som släpptes förra veckan.

2. Sean Paul & Damian Marley: Riot (låt)
Upplopp regisserat av reggaevärldens största.

3. Francis Bebey: Forrest Whistle (Daphni edit) (låt)
Nysnaggad elektronisk musik från Kameruns åttiotal.

Publicerad i Sydsvenskan 2013-08-28

 

 1/10 2013, 9:32 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: