Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Kråkfötterna hör hemma på museum

Ända sedan jag upptäckte graffitti i tonåren har jag fascinerats av bokstäver. När jag senare läste grafisk design, och lärde mig mer om den långa tradition som ligger till grund för att du kan läsa de här bokstäverna som ord och meningar istället för svårtydda kråkfötter, bara ökade mitt intresse.

Intresset för typografi och tryckteknik är en av anledningarna till att jag inte blev upprörd när skrivstil försvann som obligatoriskt ämne i den svenska grundskolan för ett par år sedan. Jag har själv alltid gillat att skriva för hand men hade för dåligt tålamod för att lära mig korrekt skrivstil i skolan. Förmodligen ägnade jag mer tid på att dekorera pärmarna på anteckningsböckerna än på att lära mig göra snirkliga sammanhängande ordbilder på prydliga rader.

Idag tillhör jag den sista generationen som både skriver för hand och antecknar digitalt på dator, smarttelefoner och läsplattor. Min dotter som snart fyller sju år har plitat ihop bokstäver i ordbehandlingsprogram sedan hon var tre-fyra. Men precis som de flesta andra förstaklassare har hon svårt att vrida bokstäver som ”N” och ”J” åt rätt håll när hon skriver för hand.

Pedagoger ville länge se ett samband mellan handskrift och stavning och läsförståelse. Det motoriska hantverket skulle göra oss bättre på att jonglera med ord. Den teknikfientlige frestas till att dra slutsatsen att det därmed är bättre att barn underhåller sig själv med penna och papper än hänger över en läsplatta. Det är inte säkert. Teknikutvecklingen och digitala skrivprocesser har nämligen förbättrat barns förmåga att skriva längre texter och sammanhängande berättelser. Det menar i alla fall Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs och lärprocesser vid Uppsala Universitet, som intervjuades i magasinet Icon tidigare i höstas.

Så varför ska vi överhuvudtaget skriva för hand? Enligt Liberg finns det ett rent estetiskt motiv: ett handskrivet dokument kan vara mycket vackert.

Kanske kommer våra kråkfötter mer att betraktas som ett konsthantverk än ett sätt att kommunicera i framtiden? Allt tyder på att de oavsett hör hemma på ett museum.

- - -

Bra: Salazar Brothers (dokumentär)
Om hiphop-bröderna och Mando Diao-producenterna som dominerat popsverige 2013. Finns på SVT Play.

Dåligt: Idol 2013 (musiktävling)
På fredag avgörs det vem som blir skivbolagsslav och vem som blir fri artist.

Publicerat i Dalarnas Tidningar 3 december 2013.

 6/1 2014, 15:30 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: