Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Youtube är 10-talets viktigaste mediekanal

I början av 00-talet dödsförklarade en och annan självutnämnd Nostradamus musikvideon. Orsaken: en gång inflytelserika kanaler som MTV och ZTV hade slopat musikvideorna till förmån för dokusåpor och andra typer av pubertala underhållningsprogram.

Idag kan vi skratta åt dem. Vad som hände var inte att musikvideorna försvann. De lämnade bara tv-apparaterna och flyttade till Youtube och andra filmklippstjänster på internet som når tittarna via datorer, läsplattor och mobiltelefoner. Idag är musikvideos större än någonsin. De fem mest sedda klippen på Youtube är alla musikvideos.

Youtube har inte bara haft stor betydelse för musikindustrin. Företaget påverkar hela tv-branschen.

Yngre tittare spenderar idag mer tid framför Youtube än framför tv:n. Enligt en undersökning från Nordicom tittar bara 38 procent av 15-24 åringarna i norden på tv varje dag medan mer än hälften av dem dagligen ser på Youtube.

Humor är en underhållningsgenre som utnyttjat Youtube för att nå ut. När svenska I Just Wanna Be Cool premiärvisades på SVT i höstas hade den unga trion bakom serien redan en publik. På mindre än två år har deras olika videoklipp visats mer än 26 miljoner gånger. Deras egen kanal på Youtube, som tittare kan prenumerera på för att bli uppmärksammade om när trion lägger ut ett nytt klipp, har över 270 000 prenumeranter.

Då är de ändå en förhållandevis liten spelare i jämförelse med Felix Kjellberg. Under sitt alias PewDiePie har Göteborgaren skaffat sig 16 miljoner prenumeranter med inlevelsefulla komiska liverapporteringar från när han testar olika dataspel. Ni har aldrig hört talas om honom? Fråga någon tonåring i er närhet och de kommer att himla med ögonen.

Som en jämförelse har SVT drygt 5000 prenumeranter till sitt Youtube-konto. Det är just förmågan att med relativt sett små medel nå ut till en storpublik som fått de traditionella medieföretagen att se potentialen i gör-det-själv-entreprenörerna på Youtube.

Videotjänsten är redan idag en plantskola. Men dess främsta betydelse är snarare att Youtube tvingat tv-bolagen att tänka bortom tv-tablån för att nå ut till framtidens tittare.

- - -

Bra: The Act of Killing (dokumentär)
En av årets bästa och mest bisarra filmer om ett folkmord där de ansvariga än i dag hyllas som hjältar. Finns på SVT Play.

Dåligt: Facebook
Aldrig har något så innehållsfattigt tagit så mycket av min tid.

Publicerat i Dalarnas tidningar 20 november 2013.

 6/1 2014, 15:27 – Jonas | Krönikor
 Etiketter: , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: