Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Collie Budz, Inkonst (konsert)

När Collie Buddz för ett år sedan besökte Malmö befann han sig i slutet av ett arton månader långt segertåg. Singlarna Come Around och Mamacita hade spridit sig långt utanför Karibien och gjort honom till en av de hetaste reggae- och dancehallartisterna för stunden.

Då lockade han endast ett hundratal entusiaster till Tangopalatset och livescenen för jamaicansk popkultur i regionen kändes hopplös. Ett år senare ringlar kön längs Bergsgatan lång redan innan dörrarna öppnas.

Anstormad av den största och mest entusiastiska publik jag upplevt i samband med ett enskilt reggaearrangemang i regionen är det bara för Collie Buddz inkassera storvinsten genom att ställa sig på scen.

Det förändrar inte det faktum att den 27-åriga Bermudassångaren som liveartist är relativt blek, om ni tillåter en oavsiktlig ordvits. Hans kärlek till röka verkar ha påverkat konditionen och bitvis har han svårt att hänga med i det tempo som stämningen piskat upp.

Men vad han har är en hel arsenal av potentiella reklamradiohits. Naturligtvis är det exakt vad R&B-entusiasterna som klättrar längs väggarna vill ha.

När han i extranumret Blind To You ber det knökfulla dansgolvet trycka upp ett långfinger i ansiktet på alla hatare – halvrasistiska krögare som kategoriskt vägrat reggaepubliken tillgång till sina lokaler, media som hånfullt konstaterat att dancehallscenen är död – är det svårt att inte uppfatta det som en symbolisk seger för jamaicansk popkultur i regionen.

Publicerat i Sydsvenskan 2009-03-29

 29/3 2009, 16:31 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: