Sizzla – Ghetto Youth-ology (album) LLL

Han har kallats den hetaste reggaeartisten sedan Bob Marley. Till skillnad från Jamaicas främsta nationalsymbol väntar den idag 33-åriga Sizzla Kalonji fortfarande på sitt stora genombrott utanför reggaevärlden. Det förändrar inte det faktum att han varit en av de mest intressanta och färgstarka personligheterna inom populärmusiken de senaste femton åren.

En Tupac Shakur i turban som kombinerat James Browns arbetsdisciplin med David Bowies konstnärliga nyfikenhet. En motsägelsefull artist som skiftar från militant dancehall till tårdrypande kärleksballader och socialt medveten mission på ett ögonblick. En djupt religiös anhängare till den konservativa rastafarisekten Bobo Ashanti, som senaste åren har allierat sig med både kapitalister som hiphopmogulen Damon Dash och lokala vapenviftare i Kingston.

Efter närmare 40 album (det beror lite på hur man räknar) och flera hundra singlar sedan mitten av 90-talet har Sizzla de senaste åren slagit av något på utgivningstakten. Ghetto Youth-ology som släpps nästa vecka är helt producerat av Firehouse Crew, studiomusikerna som backat honom under turnéerna i många år. Musikaliskt innebär det en tillbakagång till de traditionella reggaemiljöer som bland annat utmärkte Sizzlas plattor tillsammans med producenten Bobby Digital (ej att förväxla med Wu-Tang Clan-rapparen RZA:s alter ego) mellan 1997 och 2002: Genombrottsskivan Black Woman & Child, Good Ways och Da Real Thing. Samtliga tillhör de främsta i Sizzlas gigantiska diskografi.

Så bra är inte Ghetto Youth-ology.

Personligen har jag alltid föredragit Sizzlas reggaeinspelningar framför de experimentella dancehallproduktioner som återkommande samarbetspartnern Philip ”Fattis” Burrell fyllde hans album med kring millenniumskiftet. Men här är ljudmiljön som ramar in de i grunden starka låtarna så trygg att de hade fungerat som vaggvisor i något gycklarkollektiv på Möllevången.

Gwaan Bear är en upplyftande ballad där Sizzlas karaktäristiska ylande lämnas med en akustisk gitarr som enda sällskap. Ghetto Yutes Dem A Suffer är en smakfull nyproduktion av en gammal Sizzla-singel från slutet av 90-talat som då gick de flesta förbi. Att den är plattans överlägset bästa spår är ganska träffande. Någon annan ambition än att återvända ett lika framgångsrikt som beprövat koncept verkar inte finnas.

Men det målet lyckas de faktiskt nå med överraskande bra resultat.

Sizzla
Titel: Ghetto Youth-ology