Rick Ross – Deeper Than Rap (album) LLLL

Han vägde in på drygt 130 kilo, tog sitt namn från crackkungen Freeway Ricky Ross och hade sålt 1 000 000 ringsignaler av genombrottsingeln Hustlin’ innan han albumdebuterade på USA-listans förstaplats 2006. De senaste åren har det mesta handlat om ett kraftigt ifrågasättande av Rick Ross påstådda förflutna inom kokainbranschen samt ett uppmärksammat bråk med 50 Cent.

Oavsett vad man tycker om den sandlådestriden har det redan utkristalliserats en klar vinnare: Universal Music Group, ägaren till skivbolagen Def Jam och Interscope som de båda rapparna är knutna till. Billboard.com refererar till statistikbolaget Nielsen SoundScan och skriver att sedan bråket startade i början av 2009 har försäljningen av Rick Ross två tidigare album ökat med 62 procent. 50 Cent tre tidigare album har ökat med 74 procent under samma period.

Deeper Than Rap släpptes förra veckan i USA. När försäljningssiffrorna från första veckan räknas ihop i dagarna tyder de preliminära rapporterna på att den precis som Rick Ross tidigare skivor går direkt in på USA-listans förstaplats.

Rick Ross visar att han varken har låtit 50 Cents träffsäkra smockor eller ett sönderstrimlat cv påverka musiken. Som om inget har hänt fortsätter rapbossen berätta sina underhållande maffiahistorier från Miami. Att det ändå fungerar visar ännu en gång att bra berättelser alltid är viktigare för hiphoppubliken än att de nödvändigtvis måste vara självupplevda och sanna.

Och varför skulle det inte funka? Scarface blir inte en sämre film för att Tony Montana är en fiktiv karaktär.

Rick Ross
Titel: Deeper Than Rap