B.o.B. – The Adventures of Bobby Ray (LLLL)

Andra halvan av 00-talet skapade en klyfta mellan hiphoptraditionalister på väg in i medelåldern och en fildelande tonårspublik uppväxta med emorock och dansflugor på Youtube. The Adventures of Bobby Ray – det officiella debutalbumet från den 21-åriga Atlantarapparen, sångaren och producenten B.o.B. – är ett av de mest övertygande argumenten hittills för att det ena inte nödvändigtvis behöver utestänga det andra i framtiden.

Att en stor internetklack inte är en garanti för många sålda skivor idag blev tydligt förra året när albumdebutanter som Asher Roth och Wale försäljningsmässigt misslyckades helt med att leva upp till de förväntningar som PR-arbetet på nätet skapat. The Adventures of Bobby Ray har också föregåtts av ett antal egenpressade mixtapes och singlar som cirkulerat i ett par år på hiphopbloggarna. Det som skiljer B.o.B. från ovan nämnda kollegor är att han även nått ut till den breda poppubliken.

Singeln Nothing On You har precis puttat ner Rihanna från USA-listans första plats. Låten är ett samarbete med sångaren och låtskrivaren Bruno Mars som är en av personerna bakom rapbroilern Flo Ridas globala jättehit Right Round.

Liksom stora delar av The Adventures of Bobby Ray blandar Nothing On You stilsäker rap med fånigt effektiva emorockrefränger. Kombinationen brukar undantagslöst vara en usel idé men B.o.B. får det på något sätt att fungera. Mycket tack vare en finkänslig balansgång mellan skamlöst publikfriande refränger och mer utmanade ljudbilder och rimsalvor med paralleller till framförallt Outkasts Andre 3000 och Lupe Fiasco.

Den senare sluter upp på Past My Shades, plattans starkaste spår, medan Hayley Williams från storsäljande emopoppunkarna Paramore gör B.o.B. sällskap på Airplanes.

The Kids plockar B.o.B. hiphetspoäng genom att tvinga ut Vampire Weekend till de delar av Brooklyn där drogförsäljarna aldrig lämnat gathörnen. Ett billigt knep måhända men inte mindre beundransvärt än när oldschoolhjälten Melle Mel 1983 adopterade postpunkarna Liquid Liquid på sin klassiska White Lines (Don’t Don’t Do It).

B.o.B.
Titel: The Adventures of Bobby Ray
Bolag: Atlantic