Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Midaircondo, Hedmanska gården, Malmö

För omkring femton år sedan lobbade vissa för att definiera techno och elektronisk dansmusik som framtidens jazz. Ljusskygga Detroitkollektivet Underground Resistance gav sina låtar science fiction-inspirerade titlar som Hi-Tech Jazz och Jupiter Jazz. På så vis knöt de an till sina musikaliska rötter samtidigt som de gjorde anspråk på att placera musik som tidigare setts som simpel dunkadunka i finare konstnärliga miljöer.

Någon jazztraditionalist, jag minns inte vem idag, menade att det var motsägelsefullt att dra paralleller mellan elektronisk musik och jazz då den senare byggde på improvisation och den tidigare på repetition: slingor och rytmer som mekaniskt upprepades om och om igen.

Svenska duon Midaircondo är ett av de främsta bevisen för att det argumentet inte håller. För vad är det som säger att repetitiv musik inte kan vara improviserad?

Inledningen av framträdandet på Hedmanska gården på onsdagskvällen är närmast demonstrativt pedagogisk.

På varsin stol, med varsin sommargräsgrön ekoeffektbox i sina knän, väver Lisa Nordström och Lisen Rylander Löve tålmodigt ihop rytmmattor bestående av lager på lager av loopade ljud – återupprepade ljud – skapade i realtid.

Ibland använder de sina egna röster. Ibland finns musiken lagrad digitalt på en sampler. Andra gånger får små klockspel, handcymbaler, en påse stenkulor eller en simpel plåtburk utgöra ljudkällor.

De mer traditionella instrumenten – Lisa Nordström är klassiskt skolad flöjtist och Lisen Rylander Löve jazzsaxofonist – är sällan mer än en ljudkälla i mängden. Men dessa inslag skapar ändå en välkommen mjuk kontrast till de repetitiva maskinella ljudslingorna.

Musikaliskt befinner de sig i gränslandet mellan electronica, ambient ljudkonst och jazz. Samtidigt finns det hela tiden brusiga korn av vemodig pop i melodierna.

Elektronisk musik stöter ofta på problem när den ska framföras live. Dagar, veckor och ibland månaders skruvande i studion är svårt att återskapa i nuet. Antingen låter det som en dålig efterapning eller som en identisk kopia då musiken som framförs helt enkelt är förinspelad.

Midaircondo inte bara återskapar musiken smärtfritt. De tillför ytterligare dimensioner genom att faktiskt illustrera hur musiken ursprungligen skapades.

Det kanske låter banalt. Men för den som upplevt åtskilliga elektroniska liveakter som gömt både sig själva och musiken bakom en laptop är motsatsen helt klart befriande.

Publicerat i Sydsvenskan 2010-07-30

 3/8 2010, 9:52 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: