Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Salem – King Night (LLLL)

När Nöjesguiden för en tid sedan frågade Fredrik Reinfeldt vad han spelade för musik hemma svarade han att han gillar musik som man blir glad av och kan dansa till. Många har idag en liknande syn på populärkultur – oavsett politisk tillhörighet bör tilläggas.

Men populärmusikens uppgift är inte främst att underhålla och roa som ett slags världsfrånvänt smilvalium vi passivt knaprar i oss framför våra platt-tv-apparater. Pop ska precis som all bra konst beröra, framkalla och förmedla känslor.

Ingen lär bli glad av eller skulle få för sig att dansa till amerikanska Salem. De elektroniska popkompositionerna på debutalbumet King Night kan på sin höjd verka ångestdämpande även om den totala motsatsen – att musiken fullständigt skrämmer skiten ur en – är mer sannolikt.

Trion (som ska ej ska förväxlas med sin svenska namne) har efter ett par uppmärksammade ep:s och mixtapes blivit något av pionjärer inom en falang av popmusikvärlden som kallats för drag eller witch house. Benämningen refererar bland annat till den lätt spökliga och ockulta estetik (tänk skräckfilmen The Blair Witch Project) som vissa av de inblandade fascinerats av.

Musikaliskt består Salems distade undergångspop av lika mycket shoegaze-tjocka ljudmattor som av nerdrogad screw-hiphop från 90-talet. Den typ av sirapseg rap som bland annat The Knifes Karin Dreijer Andersson har influerats av. Det finns även fragment av brittisk dubstep och lågbudgetproducerad house.

King Night kan också ses som en smutsig fortsättning av det mörka popbygge som The Knife inledde på Silent Shout och Karin Dreijer Andersson vidareutvecklade med sin Fever Ray-skiva. Men om Fever Ray lät som musik till en läskig sagobok spelar Salem upp ett ljudet av mellanvästerns skitiga långtradarparkeringar, ödsliga skogar och ett totalt jävla mörker där ingen kan höra dig skrika.

Även om musiken omsluts av en kvävande svärta finns där hela tiden mer tillmötesgående element att kramla sig fast vid. Titelspåret King Night har närmast en gregoriansk stämning. I Redlights och Trax verkar sångerskan Heather Marlatts änglalika stämma som ett vägledande ljus ut ur mörkret.

- - -

Salem
Titel:
King Night
Bolag:
IAMSOUND
Betyg: 4

- - -

Lyssna även på:

Salem – I Buried My Heart Inna Wounded Knee (mixtape)

oOoOO – Nosummer4u (låt) direkt länk.

Fever Ray – Fever Ray (album)

Publicerad i Sydsvenskan 2010-09-22

 4/10 2010, 15:56 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: