Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Minilogue vs Mathew Jonson, Inkonst, Malmö

När utflyttade Malmöduon Minilogue och hitbjudna kanadensiska technostjärnan Mathew Jonson en minut i tre för sista gången släpper loss en hjord av väldresserade baskaggar på Inkonst blir det tydligt vad tidsaspekten kan göra för helhetsupplevelsen.

Då har trion i fem timmar ömsom byggt upp, ömsom brutit ner stämningen i en välregisserad improviserad dansmusikodyssé. Från ambienta ljudmiljöer – det dröjer över fyrtio minuter innan någon form av trumrytm hörs – till distinkt house och drivig techno som dekoreras med de funkiga och lekfullt förvridna melodislingor som blivit Minilogues signum.

Den främsta skillnaden mellan den ofta romantiserade dansmusikscenen i Berlin och den i Sverige är varken klubbarna, musiken, drogerna eller människorna. Det är öppettiderna. Vad som i Berlin och andra klubbmetropoler är ett finstämt känslospel mellan dj:s, artister och lyssnare som kan pågå i åtskilliga timmar – ja, i vissa fall i dygn – måste i nattlivssverige normalt ske mellan de magiska klockslagen 01 och 03.

Inom en mer komprimerad tidsrymd är stämningen dramaturgiskt tvingad att följa en tvär och linjär kurva som lätt blir förutsägbar. Med fem timmar att förfoga över är marionettrådarna mellan scen och dansgolv fler och känsligare vilket också Jonson och Minilogue utnyttjar till fullo.

Visuellt är det inte helt enkelt att uppfatta vem som gör vad på scen. Musikaliskt är det lättare att höra hur Minilogues mjukt trippande rytmer och melodier effektfullt skitas ner och förstärks av kanadensarens hårdare, mer industriella ljud.

Som helhet är det imponerande. Och att den unika konstellationen Minilogue-Jonson lär göra avtryck i dansmusikvärlden om de fortsätter framträda ihop råder det inga tvivel om.

Publicerat i Sydsvenskan 2010-11-08

 9/11 2010, 13:30 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: