Oni Ayhun, Inkonst, Malmö 2011-02-10

Det är en sak att vägra ställa upp på branschens PR-spel och en världsordning där konstant tillväxt ses som något självklart att eftersträva. Det är något annat att medvetet göra sig osynlig för andra än de aktivt intresserade. Syskonduon The Knife klarar den balansgången bättre än de flesta. Medan Karin Dreijer Andersson valt den första vägen med soloprojektet Fever Ray har Olof Dreijer tagit den andra med technoalteregot Oni Ayhun.

Han vägrar konsekvent låta sig intervjuas. De fyra singlar han släppt hittills är endast utgivna på vinyl. Låtarna saknar titlar och ingenstans nämns det att Olof Dreijer är inblandad. På ett sätt känns det väldigt sympatiskt. Många av The Knifes fans skulle förmodligen bli besvikna på Oni Ayhuns kompromisslösa techno som i enstaka stunder gränsar till ambient ljudkonst.

Ansiktslösheten inom techno härstammar från en ursprunglig vilja att inte låta människorna bakom överskugga musiken. Om det är avsikten på Inkonst misslyckas Olof Dreijer inledningsvis då ingen i publiken kan slita blicken från figuren vid mixerbordet. Gömd under en lång peruk, helt klädd i svart med ett smalt skärp som markerar midjan, ser han ut som en säregen blandning av popfarfar Svenne Hedlund och en shaman.

Maskinparken är ödmjukt placerad direkt på dansgolvet som effektfullt omsluts av tyska videokonstnären Marcel Webers dramatiska illustrationer. Den tredimensionella känslan förstärks ytterligare när Dreijer låter musiken svepa mellan ljudsystemets fyra högtalare.

Inledningsvis är ljuden mörka och distade, närmast industriella. Men tålmodigt adderas ytterligare nyanser till den svartvita färgskalan, både musikaliskt och visuellt.

Och när Dreijer via sin funkiga electroremix av Jason Fines ”Controll Voltage” hittar fram till b-sidan av tredje Oni Ayhun-singeln (OAR003-B) utbrister ett litet popfyrverkeri som till och med de mest ytliga The Knife-fansen hade uppskattat.

Publicerat i Sydsvenskan 2011-02-12

 12/2 2011, 11:59 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , , , ,