Theophilus London, Debaser, Malmö 2011-04-17

Efter två decennier som egen och högljudd röst i popvärlden har hiphopgenren återvänt till sina ursprungliga rötter och blivit en spegel av det musikaliska bruset omkring. Ur ett kulturellt perspektiv är det intressant men som pop betraktat är utvecklingen inte självklart lika positivt. När unika individer degraderas till summan av sina influenser infinner sig lätt en anonymitet som mycket väl kan personifieras av New York-rapparen Theophilus London.

Hans mixtapes och gatualbum har figurerat på mängder av bloggar och webbsidor. Han blandar electrorap med pop och Baltimore club, har spelat in en populär video med skandaldrottningen Lindsay Lohan i huvudrollen och uppträdde nyligen för miljontals tittare hos David Letterman.  Han är en häftig snubbe med precis rätt referenser men som på skiva misslyckats med att göra ett eget avtryck.

En häftig snubbe är förmodligen det sämsta utgångsläget för att locka en erkänt svårimponerad Malmöpublik en torsdagskväll i april. Men Theophilus London låter sig aldrig nedslås av att den tunna uppslutningen. Klädd i svart cowboyhatt, läderrock och solglasögon genomför han en spelning som till skillnad från de flesta andra konserter med amerikanska rappare kan beskrivas som underhållande.

Han joggar på stället och hälsparkar sig själv i rumpan. Svingar mikrofonsladden som om han vore Thomas Öberg i Bob Hund. Pratar baklänges som dvärgen i Twin Peaks, skrattar hysteriskt och skäms inte för att avsluta det 90-talsinfluerade discohousenumret ”Sorry To Interrupt” helt acapella, trots sina lätt begränsade sångresurser.

”Tell these girls to come over – let’s have a moshpit” rappar han övertygande på ”Gurls, Girls, Money” utan att bry sig om att antalet kvinnor framför scen knappt hade räckt till en stillsam parmiddag.

Som scenpersonlighet har Theophilus London en extravagant charm som är sällsynt i den här delen av underhållningsbranschen. Därför är det bara hålla tummarna för att den kyligt och skeptiskt avvaktande Malmömentaliteten inte skrämt bort honom för all framtid.

Publicerat i Sydsvenskan 2011-04-19

 19/4 2011, 11:44 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , ,