Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Beyoncé – 4 (LLLL)

Strax efter att första singeln från ”4” släpptes i våras började en kul men lite ogenomtänkt videomonolog cirkulera på youtube och facebooksidor. I klippet som idag visats mer än 400 000 gånger kritiserar en amerikansk feminist Beyoncé och låten ”Run The World (Girls)” för att vilseleda kvinnor att tro att har mer makt än vad de har.

Visst finns det en poäng att i undvika vaggas in i en falsk bild av att kampen för jämställdhet är över och vunnen. Män sitter fortfarande på fler maktpositioner i världen. Men det betyder naturligtvis inte att det per automatik är fel att hylla och lyfta fram framgångsrika självständiga kvinnor i ledande positioner av samhället.

Ända sedan tiden i Destinys Child har Beyoncé använt popmusik som vapen för att stärka självkänslan och skapa en medvetenhet kring jämställdhet på liknande sätt som James Brown med flera gjorde under medborgarrättsrörelsen. Musiken, retoriken, tidseran och förpackningen är annorlunda. Målet det samma: mänsklig jämlikhet på alla plan.

På fjärde albumet ”4” ser det inledningsvis ut som om Beyoncé musikaliskt har tonat ner sin extravaganta Sasha Fierce-persona, bytt ut hotpantsen mot aftonklänning och vänt den klubbiga R&B som hon inledde karriären med ryggen. Det är bara sant till viss del. För vad som egentligen har hänt sedan förra skivan är att de mest intressanta delarna av hela R&B-genren lämnat dansgolven och landat på efterfesten.

På ”4” finns element från den produktionsmässigt minimala R&B som Drake och nu senast The Weeknd gjort succé med. Odd Futures Frank Ocean är inblandad i utmärkta ”I Miss You”.

”Rather Die Young” är en bombastisk elektroniskt ballad producerad av Luke Steele från electropopduon Empire of the Sun.

Även om balladerna dominerar till antalet är det de avslutande, mer klubbiga spåren som ”Countdown” som lämnar störst avtryck.

Precis som hos James Brown är det där, i gränslandet mellan popstjärna med medveten agenda och traditionell showande underhållare av Las Vegas-format, Beyoncé Knowles storhet är tydligast.

Bästa spår: “Countdown”

Lyssna också på:

Beyonce Billboard Awards 2011 Performance (youtube-klipp)

Destinys Child – Independent Women part 1 (låt)

Rihanna – Man Down (video)

Publicerat i Sydsvenskan 2011-06-22

 23/8 2011, 15:42 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: