DRC Music – Kinshasa One Two (LLL)

Musik från Kongo fortsätter oupphörligen att fascinera inflytelserika grupperingar av den västerländska poppubliken. 33 år efter att franska bolaget Ocora presenterade grupper som Konono Nº1 för första gången, tre år efter Vampire Weekends blinkning till rumbavarianten kwassa kwassa och 16 månader efter premiären av dokumentären om gatumusikanterna Staff Benda Bilili bokar även popmissionären Damon Albarn en flygbiljett till Kongos huvudstad Kinshasa. I planet har han ett knippe dansmusikproducenter från väst. Bland andra Jneiro Jarel, Dan the Automator och bossen för XL Recordings: Richard Russell.

Den gamla Blursångaren har genom åren visat ett genuint intresse för afrikansk musik. 2002 spelade Albarn in ”Mali Music” tillsammans med bland andra koramästaren Toumani Diabaté. Liksom då är motivet med DRC Music att dra in pengar till internationella hjälporganisationen Oxfam.

Liksom många västerlänningar verkar Albarn & Co inte hysa någon större respekt för den smått kaotiska, skamlöst kommersiella, kongolesiska popmusiken – så kallad soukous ndombolo – som hörs på arenor och klubbar i Centralafrika idag. Istället smular man ner element från lågbudgetproducerad gatumusik och mer traditionell soukous – kongolesisk rumba – i en liknande dubrockkittel som Animal Collective med flera doppade näsan i förra året på samarbetsalbumet ”Tradi-Mods vs Rockers”.

Cynikerna lär muttra men det går att ha överseende med de inblandades medvetna eller omedvetna försumning av Kinshasas mest populära artister. Speciellt när det låter så bra som på långsamt hypnotiska ”Virginia”, housekryddade ”Lingala” och öppningsspåret ”Hallo”, en bastung fusion av drömsk pop och dancehall.

Som många andra dansmusikproducenter arbetar DRC Music-kollektivet mer med ljudbilder och rytmarrangemang än med traditionellt låtskrivande. Här blir det bitvis ett problem. Klädda i en dansmusikpimpad västerländsk dubrock försvinner den kongolesiska musikens lätt transframkallande och suggestivt byggande stämning. Det framstår mer som lovande skisser än färdiga låtar.

I avsaknad av självklar musikalisk vision står projektet emellanåt och trampar på samma plats. Det är å andra sidan alltid bättre än att inte lyfta ett finger för att hjälpa överhuvudtaget.

Bästa spår:Hallo

Kolla även in: