Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Roskilde, lördag-söndag, 120707-08

Det krävs inte många konserter med amerikanska hiphopartister för att sänka sina krav och förväntningar på ett liveframträdande. Standarden hos många av de rapstjärnor som besöker Sverige är så låg att en svensk debutant i många fall skulle göra bättre ifrån sig på scen.

The Roots har gjort sig kända som ett av genrens främsta liveband. Det säger mer om konkurrensen än kvalitén på underhållningen på scen. Visst är det lite småfestligt när Philadelphiagruppen på Roskildefestivalens största scen väver in allt från klassiska hiphopbreaks till covers och hyllningar av framlidna artister som Donna Summer, Adam ”MCA” Yauch från Beastie Boys och Washingtons go-go-funk-hjälte Chuck Brown. Men däremellan är transportsträckorna så långa att det känns som att köra längs jazzrappens Route 66.

På 60- och 70-talet pendlade flera av Sveriges mest framstående musik- och nöjesprofiler mellan jazzklubbarna och underhållningsprogram på tv för barn. Även om de tillhörde jazzeliten var de aldrig i närheten av att skriva lika effektiva vaggvisor som de som The Roots strör över Roskildepubliken.

Bredvid mig i gräset ligger folk och sover. Jag förstår dem. Det var länge sedan jag såg ett mer sömnigt hiphopframträdande. Inte ens en lättillgänglig soulsingel som ”You Got Me” skonas från att förvandlas till en trögflytande muzaksörja som mest är till glädje för de inblandade själva.

– Vi ska fortsätta rocka, säger rapparen Black Thought efter att de avverkat äldre personliga favoriter som ”The Next Movement” och ”Proceed”.

Problemet är att The Roots inte rockar det minsta. Visst finns det stunder då bandet levererar, underhåller och – eventuellt – rockar. Men när höjdpunkterna består av en skojig tolkning av Guns N’ Roses ”Sweet Child O’ Mine” är det svårt motivera deras närvaro på den gigantiska Orange-scenen.

När den på deltid Malmöbaserade sydafrikanska rapparen Spoek Mathambo framträdde på hemmaplan i maj i år var hans rockexkursioner en enda lång besvikelse. Hans framträdande på Roskilde är raka motsatsen och känns därför som en revansch.

Den egensinniga mix av rockinfluenser, rap och elektronisk dansmusik som försvann helt på Debaser-spelningen framträder med en helt annan tydlighet och tyngd på Cosmopols scen.  Det är som att bevittna en helt annan artist.

När Spoek Mathambos äkta hälft Gnucci Banana, eller Gnucci som hon verkar vilja kalla sig numera, gör entré med singeln ”360 Donna” höjs temperaturen ytterligare. Att se hennes utveckling är imponerande. Det senaste året har hon gått från att vara en stökig partykatalysator på lokala klubbar till en artist som kontrollerar scenen på stora festivaler.

Rapparen Yelawolf kommer från en håla i Alabama men har de senaste åren befunnit sig i genrens absoluta centrum. I sitt urblekta dödskallelinne, tatueringar, svarta solglasögon och kamouflagemönstrade snickarbyxor ser han ut som en blandning av Dregen och en amerikansk Redneck.

Yelawolf ligger på Eminems skivbolag Shady Records och har ett intensivt, gnälligt rimflöde som påminner en del om just Eminem. Musikaliskt befinner hans studsande och mörka Sydstatsrap en bra bit från skivbolagsbossens motorvägar. Det hade kunnat vara ett problem på en folklig festivalscen men Yelawolf löser det genom en att adoptera material från såväl Mobb Deep, The Doors och Beastie Boys.

En annan av de senaste årens mest intressanta nykomlingar har också vuxit upp utanför hiphopens självklara metropoler. Rapparen och producenten Big K.R.I.T. kommer från Mississippi och har enbart det senaste halvåret släppt ett gratisalbum och en officiell fullängdare som båda tillhör genrens främsta i år.

På skiva gör Big K.R.I.T. tillbakalutad bilåkarrap. Live förstärks intensiteten påtagligt både verbalt och kroppsligt.

Till skillnad från många av sina pösiga kollegor utstrålar Yelawolf och Big K.R.I.T. en hunger och vilja att övertyga publiken om att deras plats i rampljuset är motiverad.

Publicerad i Sydsvenskan 2012-07-09

 10/8 2012, 17:12 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: