Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Diverse artister – The Sound of Philadelphia

Det brittiska skivbolaget Soul Jazz fortsätter att vända på stenar i musikhistorien med imponerande hög lägsta nivå.

Den här månaden har de förutom den här samlingen letat reda på några rara inspelningar från reggaelegenden Burning Spears tid på skivbolaget Studio One. Samtidigt låter de discopionjären Nicky Siano berätta historien om sin klubb The Gallery, där unga New York-fjollor som Larry Levan och Frankie Knuckles blåste ballonger och gjorde sina första piruetter på dansgolvet.

Discons hjärta kommer alltid att pumpa i New York men dess musikaliska ryggrad bestod redan från början av en skara musiker från Philadelphia som spelat tillsammans sedan mitten av sextiotalet.

”The Sound of Philadelphia” – med underrubriken »Funk, Soul and the Roots of disco 1965-73« – är historien om dessa musiker och sammanfattar åren innan de tillsammans med skivbolaget Philadelphia International och artister som Harold Melvin & The Blue Notes, O’Jays, Teddy Pendergrass och Patti Labelle dominerade dansgolv och topplistor med himmelska stråkar, mördande basgångar och upplyftande medvetna hymner om kärlek och broderskap.

Philadelphia International grundades 1971 av producentparet Kenny Gamble och Leon Huff. Med två skivbolag – Gamble- och Neptune records – samt många års erfarenhet som studiomusiker i Philadelphia bakom sig blev duon och skivbolaget ett naturligt centrum för musikscenen i staden. Framför allt för de musiker som under mer än ett decennium kom att dominera discoscenen totalt. Inte bara i Philadelphia utan även i resten av världen.

Precis som Tamla Motowns studiomusiker The Funk Brothers hade ett finger med i det mesta som lämnade Detroits musikstudios (har ni inte sett den fantastiska dokumentären “Standing in the Shadows of Motown” ännu är det dags att ni gör det ögonblickligen) fanns det i Philadelphia ett knippe musiker som medverkade på i stort sett samtliga inspelningar från staden.

Till skillnad från The Funk Brothers, som aldrig lämnade studiomörkret, fick Phillymusiker som Earl Young, Norman Harris, Vince Montana, Bobbi Martin, Ron Baker, Thom Bell samt bröderna Karl och Roland Chambers tillfälle att kliva fram i rampljuset och göra karriär på egen hand vid sidan av det stora CBS-distribuerade Philadelphia International.

Trummisen Earl Young var huvudsångare i The Trammps. Tillsammans med basisten Ron Baker och gitarristen Norman Harris låg han bakom First Choices odödliga “Let No Man Put Asunder” på det konkurrerande bolaget Philly Groove. Norman Harris producerade bland annat Blue Magic och Eddie Kendricks på bolag som Atco och Motown. Han låg även bakom “We’re on the Right Track” som spelades in av ett flertal grupper från Philadelphia och i slutet av nittiotalet plankades av Deep Sensation på indiehousehitten “Somehow, Somewhere (There’s a Soul Heaven)”.

Vibraphonisten Vince Montana startade Salsoul Orchestra som egentligen bara var ett annat namn för Philadelphia Internationals egna husband MFSB, där i stort sett samtliga av ovan nämnda musiker medverkade. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Men jag tror ni fattar vad jag menar.

Åter tillbaka till »The Sound of Philadelphia« och tiden innan disco kallades för disco.

Likt den några år äldre föregångaren “Philadelphia Roots” innehåller “The Sound of Philadelphia” en förstklassig blandning av upplyftande soul, svettig funk och själfull dansmusik. Likt samtliga Soul Jazz-samlingar i en väl vald mix av mer kända alster och djupare dykningar i stadens musikarkiv.

The Delfonics klassiska soulballad “Ready Or Not, Here I Come” och First Choice blaxploitationdisco i “Armed and Extremly Dangerous” får väl båda räknas till soulhistoriens grundkurs. Inspelningar från för mig helt obekanta grupper som The Philadelphia Society, The Philly Four, The Promised Land och Ruby And The Party Gang tillhör normalt överkursen, men i ett sammanhang som detta låter de redan klassiska.

The Sound Of Phildelphia” är ännu en i mängden av oumbärliga Soul Jazz-samlingar fyllda av tidlös musik som förtjänar att upptäckas av alla.

Det är bara att åter konstatera: En prenumeration på Soul Jazz-samlingar är ingen gratisskjuts in i halvobskyra musikmiljöer. Det är det bästa sättet att skaffa sig en oöverträffad musikalisk allmänbildning.

Diverse Artister - »The Sound of Philadelphia«
(Soul Jazz/Bonnier Amigo)
Format: CD
Betyg: 8/10 

Publicerad på The Cricket 9 november 2004. 

The Cricket var en tidig musikkritikpublikation på nätet som bland annat inkluderade skribenter som Musikguidens Billy Rimgard, PSLs Sara Martinsson, Sonics Jenny Sörby och Tony Ernst och Terry Ericsson från tidningar som Pop och Bibel. 

 26/1 2013, 9:44 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: