Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Øresundsfestival, Malmö, 130513

Redan på fredagsförmiddagen i Köpenhamn får jag frågan om jag ska på ”Malmöfestivalen” senare på kvällen. Att en dansk påminner mig och inte en svensk är talande. Øresundsfestival har hittills varit en större angelägenhet på andra sidan bron. Trots att de vid starten förra året kastade ankar mitt i Malmös kulturella utelivs bermudatriangel mellan Bergsgatan, Spångatan och Folkets Park.

Med årets festival verkar arrangörerna på allvar ha försökt att fånga den bredare Malmöpublikens intresse . Ambitionsnivån har höjts. Bokningsbudgeten är större och har gjort det möjligt att blanda blågula publikmagneter som This Is Head, Chords, Panda Da Panda och Looptroop Rockers med mindre danska och svenska artister. Exempelvis lokala Hybris-sångerskan Big Fox som har fått uppdraget att öppna festivalen på Debasers uteservering tidigt på fredagskvällen med sin mjuka singer-songwriter pop med influenser från bland andra Regina Spector och Feist.

Satsningen verkar ha lönat sig. Redan när Chords ställer sig på Babels scen vid halvåtta på är det knökfullt. Sedan den mångsidiga Lundarapparen avsade sig uppdraget som turbomotor till Timbuktu har han utvecklat sin musikalitet och hittat en egen publik, oavsett om det är som soloartist eller som frontperson i reggaeprojektet Helt Off.

På Øresundsfestival behöver han inte bry sig om vilken mössa han ska packa ner i gigväskan. När Helt Off, förstärkta av bland andra Magnus Tingsek och Damns Måns Mernsten, öppnar med sin version av Jan Johanssons jazztolkning av ”Visa från Utanmyra” är Babel om möjligt ännu trängre än på Chords solospelning ett par timmar tidigare.

Att göra reggae av en nationalklenod är så djärvt att det nästan blir dumdristigt. Men Helt off grejar faktiskt det vilket säger en del om vilken nivå dessa musiker befinner sig på idag.

Där befinner sig inte Dansksvenska Fastpoholmen. Åttamannabandet gör en blandning av folkmusik, reggae och pop från en betydigt lägre division. Senaste singeln ”Tron” sjungs på musikalstockholmska och låter lika genuin som om Wallmans salonger tolkat ”Absolute Reggae”.

Då är Odense-kollektivet The Eclectic Moniker som inviger inomhusprogrammet på Debaser mer intressanta. Gruppen består av sju danska hipsters i skägg och tatueringar som verkar ha lyssnat på både This Is Head och Vampire Weekend.

När de headbangar och spelar luftviolin utstrålar de en obekymrad självsäkerhet. Till viss del är självförtroende förståeligt. Calypsoinfluerade singeln ”Easter Island” från 2012 är en musikalisk turistfälla som kan bli en radiohit även i Sverige.

Looptroop Rockers har under sin 20 år långa karriär aldrig slutat att utvecklats. På senaste albumet som släpptes för ett par veckor sedan gjorde hiphopkvartetten ett lappkast från engelska till svenska. Spelningen på KB som avslutar fredagskvällen blir därför en kraftfull sprint mellan klassiskt material och nyare låtar på svenska som inte har ett lika starkt fäste hos publiken.

Sprudligt stompiga föräldrahyllningen ”Aldrig” är en passande avrundning av det ordinarie spelschemat men låten har ännu inte hunnit fylla sina egna skor och växa till den anthem som den har potential att bli. Det samma går att säga om Øresundsfestival som helhet. Det här samarbetet kan bli något riktigt stort och unikt.

Publicerat i Sydsvenskan 14 maj 2013.

 18/5 2013, 11:52 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: