King Krule – 6 Feet Beneath the Moon (LLLL)

Archy Marshall sluddrar som en packad punkare när han sjunger, samplar gamla jazzskivor och spelar gitarr som om han befann sig på sjaskig pubscen i London. De senaste åren har han spridit musik under flera olika alias. Som DJ JD Sports gör han urban brittisk dansmusik. Som Edgar the Beatmaker producerar han hiphop. När Marshall för drygt tre år sedan debuterade med oemotståndliga lågbudgetproducerade gitarrballaden ”Out Getting Ribs” kallade han sig fortfarande för Zoo Kid. Strax därefter adopterade han det mer mogna namnet King Krule, motsägelsefullt taget från en karaktär i tv-spelet Donkey Kong Country.

I videon till låten står han i en smutsig vit stickad tröja, rutig skjorta knäppt upp till halsen och händerna i fickorna på en svart rock. Han ser som om någon av de rödhåriga skådespelarna från M.I.A.s video ”Born Free” fått en roll i en kommande nutida säsong av Shane Meadows tv-serie ”This Is England”. Archy Marshall var femton år när ”Out Getting Ribs” först släpptes men hans djupa stämma påminde mer om ärrade sångare och låtskrivare som Edwyn Collins än videons fjuniga tonåring.

Både ”Out Getting Ribs” och b-sidan ”Has This Hit” är inkluderade på det av många föremotsedda debutalbumet ”6 Feet Beneath the Moon”. Skivan släpps på lördag, samma dag som Marshall fyller nitton år, men kunde redan förra veckan höras på hans webbsida, bildsatt med ögonblicksfilmer från valda delar av London.

Hemstadens mångkulturella musikscen spökar hela tiden i albumets kulisser: experimentell postpunk, brusig dub, frijazz, rock’n’roll och urban klubbmusik. Men King Krules starka singer/songwriter-låtar är snarare avkommor till någon som byggt sin musikaliska identitet efter att nollnolltalets fildelningsrevolution raderat tidigare genreindelningar och kulturella grupperingar.

På låtar som ”Foreign 2” tar Marshall avstamp i en post-dubstepdimma som redan utforskats av bland andra James Blake. Men där den senares musik karakteriseras av en finstämdhet genomsyras ”6 Feet Beneath the Moon” istället av en ruff kantighet och opolerad yta. Mycket på grund av Marshalls säregna sångstil som du antingen lär älska eller hata. Jag föll pladask.

Det har spelats in tiotusentals album av kvinnor och män med gitarrer. Jag har inte hört någon som rört sig i samma musikmiljöer som Archy Marshall tidigare.

Bästa spår: Border Line

Lyssna också på: