Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Omar Souleyman & Four Tet (LLL/LLLL)

I somras placerades syriske sångaren Omar Souleyman högt upp på svenska kultursidors agenda. Anledningen var att han på grund av inbördeskriget i Syrien nekades visum till Sverige. När hans spelning på Stockholm Music & Arts i augusti därför ställdes in bjöds han istället in till Way Out West i Göteborg. Efter högljudda protester fick han till slut sitt inresevisum beviljat och kunde genomföra konserten.

I början av oktober blev det även klart att han får komma till Stockholm och nästa helgs energidrycksfinansierade musikfestival tillsammans med bland andra vidsynta brittiska electronica- och dansmusikproducenten Kieran Hebden, mer känd som Four Tet. Som av en pr-mässig slump har Hebden producerat Souleymans senaste album.

Sedan mitten av nittiotalet har Souleyman släppt hundratals kassetter som spridits i Mellanöstern. Merparten av inspelningarna härstammar från olika bröllop som syriern uppträtt på.

För tre år sedan spelade Souleyman och ständiga musikaliska vapendragaren Rizan Said på Inkonst i Malmö. Problemet med den konserten och Souleymans tidigare inspelningar återkommer i mycket annan lo-fi-producerad dansmusik.

Det är bruksmusik. Gjord för att dansa till. Varken mer eller mindre. Det är en nog så viktig och beundransvärt funktion, men blandningen av arabisk folkmusik och plastiga trummaskinsrytmer i högt tempo blir lätt variationsfattigt och onyanserat i längden.

”Wenu Wenu” sägs vara det första av Souleymans skivor som till största del är inspelad i en studio. Det hörs. Låtarna är mer varierade. Four Tet har jämnat till produktionerna, gett musiken struktur och tillfört en välkommen harmoni i ljudbilden utan att för den skull förlora autenticitet.

På soloalbumet ”Beautiful Rewind” har Four Tet gått i motsatt riktning. De elva låtarna är ett steg bort från de finstämda produktionerna som Hebden samlade på förra årets ”Pink”. Materialet har mer gemensamt med de skitiga bakåtblickande brittiska basrytmer, grime, bortglömd 2step-house och knastrig dubstep som kunde höras på Four Tets dj-album ”Fabric Live 59”.

Musiken från västindiska immigranter som sedan årtionden tillbaka är en del av den brittiska popmusikens DNA svävar som en sötdoftande dimma mellan de karga rytmskeletten och bidrar till att förstärka intrycket av Four Tet som en av de bästa skildrarna av Londons mångkultur idag.

Bästa spår: Ya Yumma (Omar Souleyman) Kool FM (Four Tet).

Artist: Omar Souleyman
Titel: Wenu Wenu
Bolag: Ribbon Music/Playground
Betyg: 3

Artist: Four Tet
Titel: Beautiful Rewind
Bolag: Text Records
Betyg: 4

Publicerat i Sydsvenskan 23 oktober 2013.

 24/10 2013, 23:06 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: