Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Labyrint, Moriskan, 131116

Labyrint
Moriska Paviljongen, Malmö
Lördag 16 november
Genre: reggae/hiphop

Det dröjer bara tre låtar innan Labyrint avslöjar ingredienserna i det framgångsrecept som har gjort dem till Sveriges största hiphopgrupp. I refrängen till fyra år gamla allsången ”Fingrarna i luften” konstaterar sångaren Jack ”Jacco” Mattar att gruppen ”har det folk har saknat. Hiphop, reggae, dancehall direkt från gatan”. Det krävdes ett par inställda spelningar och konfronterande tjafs med den svenska ordningsmakten innan den breda allmänheten insåg hur stor den saknaden var.

När gruppen gästar Moriska Paviljongen för andra gången på ett halvår har de som flera gånger tidigare uppbackning av sångaren och gitarristen Ras Daniel och King Fari Band. Bandet förstärker de jamaicanska influenserna i Labyrints låtar med en rejäl dos rootsreggae.

Idén är inte alls dum. Speciellt med tanke på att rubriken för evenemanget är Malmö Reggaefest och artister som Slag från hjärtat och Amsie Brown mjukat upp publiken i flera timmar. Innan Labyrint masar sig upp på scenen har klockan blivit halv två på söndagsnatten. Det är knappast den mest ultimata tidpunkten för att fånga publikens uppmärksamhet men den delvis utvandrade Uppsala-kvartetten lyckas bra.

Jaccos ”Vår Betong”, som blev gruppens första genombrott, introduceras med en charmig svensk reggaeversion av Donny Hathaways soulklassiker ”The Ghetto”. Nu behöver Labyrint knappast fylla ut sin repertoar med andra artisters material. Om det är något som de har gott om är det hits.

På Moriskan tas helt färska youtube-favoriter som kärleksförklaringen ”Fakkin Fin” och revolutionsromantiska ”Motattack” emot som om de redan vore klassiska som Aleksi ”Aki” Swallows trippel platinaprisade Kapten Röd-samarbete ”När solen går ner”.

Efter att Aki deklarerat att Malmö är Sveriges främsta hiphopstad får han i ”Ortens Favoriter” sällskap av lokala rapparna Pap & Emblem och The Beast från gruppen Dollar Bill. De har inga problem att bevisa att påståendet inte bara är inställsamt publikfrieri.

Även om konstellationen Labyrint/King Fari Band spretar och än så länge saknar rutin och speltimmar tillsammans bidrar bandet tydligt till att ta liveframträdandet till en annan nivå. Ett halvårs disciplinerad bootcamp i replokalen och det finns möjlighet till något verkligt intressant och lovande till nästa års festivalsommar.

Publicerat i Sydsvenskan 17 november 2013.

 6/1 2014, 15:05 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: