Losing my taste for the nightlife
Jonas Grönlund – Om musik och kultur

Ahmir ”Questlove” Thompson – Mo’ Meta Blues (Grand Central Publishing)

En måndagskväll i februari 2005 får hiphopbandet The Roots trummande frontperson och musikaliska hjärta Ahmir ”Questlove” Thompson ett sms. Han befinner sig i Los Angeles. Det är Grammy-tider, mycket som händer och många vänner och artistkollegor i rörelse.

Han läser meddelandet. Det är från en av assistenterna till Prince som undrar om Thompson har lust att samla ihop lite coola människor och ta med dem till en fest på en rullskridskobana utanför staden. Den lilla mannen med den stora musiken vill åka rullskridskor.

Prince är Ahmir Thompsons största idol. Kanske är det därför som han känner en viss osäkerhet. Vad menade Prince med ”coola människor”?

Questlove börjar göra en lista i huvudet på alla musikervänner han mött under åren som precis besökt Grammygalan och fortfarande befinner sig i staden. Några av dem passerade genom hans dörr i mitten av nittiotalet när Thompsons vardagsrum i Philadelphia blev en central mötesplats för neosoulrörelsen, den förgrening av soulgenren som de kommande åren skulle växa till nollnolltalets motsvarighet till medborgarrättsrörelsens medvetna popmusik på sjuttiotalet.

Andra hade han träffat några år senare i Electric Lady Studios i New York där han bland annat arbetade med soulsångaren D’Angelos mytomspunna och idag mästerverkstämplade album ”Voodoo”.

Questlove funderar. Förutom soulsångerskan Jill Scott och r&b-stjärnan Raphael Saadiq som precis uppträtt på scenen framför honom kunde han ju alltid ringa rapparna Mos Def och Talib Kweli. Erykah Badu vore kul att få med och Common borde väl för tusan inte banga om det är Prince som frågar?

Thompson har svårt att dölja sin entusiasm. Vilken fest det kan bli!

Trots att han närmar sig 35 år har han fortfarande samma nyfiket storögda förhållande till musik som när han tapetserade pojkrummet med skivrecensioner från Rolling Stone. Det har inte alla hans kollegor. Det visar sig att den enda som pallar att hänga med är Eddie Murphy.

Questloves memoarer ”Mo’ Meta Blues” innehåller flera liknande historier. Likt en hiphopens Forrest Gump har han en förmåga att gång på gång befinna sig på rätt plats i rätt tid i den moderna afroamerikanska populärkulturen.

Ahmir Thompson är född 1971. Pappa var frontperson i doo-wop-kvintetten Lee Andrews & the Hearts och Questlove föddes direkt in i den svarta kultureliten, vilket skiljer honom från många av hans rappande kollegor som har bakgrunder i helt andra sociala, kulturella och ekonomiska miljöer.

I boken framgår det tydligt att det som tagit Questlove till en unik position inom den afroamerikanska offentligheten idag är förmågan att röra sig mellan olika sammanhang. Han är musiker, fan, klarsynt kritiker och flottkarl mellan nöjesetablissemang och idealistisk undergroundkultur i samma gigantiska afro.

Han är down med de nördigaste och mest ohygieniska manliga skivsamlarna, ackompanjerar före detta cracklangare på scen men har inga problem att jobba med Miley Cyrus. Som tidigare i höstas när han orkestrerade ett fantastiskt samarbete med den bespottade Disney-profilen på Jimmy Fallons populära Talk Show där The Roots är husband.

Inom hiphop används ibland ordet edutainment för att beskriva delar av genren som både fyller ett underhållande och ett folkbildade syfte. Begreppet myntades ursprungligen 1948 av just Disney i samband med lanseringen av dokumentärserien ”True-Life Adventures”.

Questloves artisteri är ett av de bästa exemplen på musikalisk edutainment idag. Kanske är hans humor och fallenhet för att bilda utan att undervisa det som skiljer honom mest från navelskådande och självupptagna kollegor.

Kollegor som saknar förmågan att inse magin i att uppleva en skygg popkrummelur slå åttor på en öde rullskridskobana i mitten av ingenstans.

Publicerad i Sydsvenskan 23 december 2013.

 7/1 2014, 13:31 – Jonas | Recensioner
 Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Du kan lämna feedback eller pinga.

Lämna feedback

Lämna feedback i rutan nedan: